Hoe kan het dat als je in fel licht kijkt, en vervolgens een andere kant op kijkt, je altijd een groene vlek ziet, met daarom heen een paarse rand?

Waarom is het nooit een paarse vlek met een groen randje bv?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

In het netvlies in het oog zitten staafjes en kegeltjes. Met de kegeltjes zie je kleuren. Afhankelijk van de golflengte, dus de kleur van het licht, worden de zenuwen geprikkeld. je hersenen nemen dan een kleur waar.

Bij zeer fel licht worden alle staafjes en kegeltjes erg geprikkeld. Na het wegkijken zijn vooral de kegeltjes zo erg gestimuleerd dat ze even minder goed werken. Je ziet dan vlekken, ook als je je ogen dicht doet.

Ik ken het verschijnsel niet zo dat iedereen groene vlekken ziet. Als je één kleur waarneemt dan zullen de typen kegels van één kleur met name (tijdelijk) niet goed werken.

Kegeltjes zitten niet over het hele netvlies verspreid, maar vooral in een gebied recht achter de plek in zeg maar het midden van waar je naar kijkt, de gele vlek.