hoe goed kan een arend zien?

hoe goed kan een adelaar, een vogel zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
10.7K

Antwoorden (3)

De steenarend heeft het beste gezichtsvermogen van alle dieren. Hij is in staat een konijn te zien vanop 2 kilometer hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ogen

Alle arenden hebben uitzonderlijk goede ogen waarmee ze kleine voorwerpen vanaf grote afstand kunnen zien. Een arend ziet een konijn waarschijnlijk al vanaf ruim drie kilometer.
De mogelijkheid van ogen om zich in te stellen op voorwerpen op een bepaalde afstand heet: ‘scheidend vermogen’.
Arendsogen hebben een scheidend vermogen dat wel 8 maal zo goed kan zijn als dat van een menselijk oog.
Vogels hebben een extra ooglid dat het derde ooglid heet. Het is een soort knipvlies. Het oog kan ermee worden schoongemaakt of beschermd. Arenden trekken het vlies vaak over hun ogen als ze hun jongen voeden. Die kunnen dan niet in de ogen van de ouders pikken.

Testje: Ontdek zelf hoe goed arendsogen kunnen zien.

Neem een klosje garen of iets dat ongeveer net zo groot is en zet dat op de grond.
Daarna loop je achteruit totdat je het klosje niet meer kunt zien. Dat is de grens van het scheidend vermogen van je ogen. Meet die afstand en vermenigvuldig die met 8 dan weet je op welke afstand een arend het klosje nog steeds zou kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij betreft een moeilijk antwoord goed geformuleerd! van mij een +je, maar vanwaar die -?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ axolotl: wellicht wil deze persoon zich melden met de uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja graag, is zie het namelijk wel vaker voorkomen dat er iemand op - drukt en dan geen reactie plaatst, waar de jij in deze ook niks aan hebt.
Kritiek is goed, maar dan wel ondergrond.
Een arend kan beter zien dan een mens, maar een oplossend vermogen dat 8 keer groter is dan dat van de mens kan naar het rijk der fabelen worden verwezen. De ogen zijn even groot, bevatten bij de arend grotere gele vlekken met een wat hogere dichtheid, maar voor een oplossend vermogen dat 8 keer zo groot is zouden 8*8*8 = 512 keer zoveel kegeltjes op een mm2 moeten staan. Aangezien deze celtypen bijna identiek zijn in mensen en adelaars en de ogen van mensen en adelaars even groot zijn zal de scherpte van een arendsoog mischien twee keer zo groot zijn, maar niet meer.