Een identieke tweeling heeft identiek DNA materiaal. Als 2 identieke tweelingen kinderen krijgen, hebben die kinderen dan ook identiek DNA?

ik bedoel doel dat er 2 ouderparenzijn. De dames van identieke tweeling 1 en de heren van identieke tweeling 2. De dames zijn genetisch gelijk, de heren ook. Zijn hun kinderen, als zij die krijgen identiek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Het beste antwoord

Het DNA van een eeneiige tweeling is net niet helemaal identiek, omdat er tijdens het proces van celdeling kleine mutaties kunnen optreden, Maar ze zijn zo gelijk als maar menselijkerwijs mogelijk is, dus dat even terzijde.

Wanneer twee identieke tweelingen onderling trouwen en kinderen krijgen, zijn hun kinderen inderdaad genetisch gesproken broer en zus. Ze zijn NIET genetisch identiek, omdat uberhaupt willekeurige broers en zussen dat niet zijn ; als mensen 12 kinderen krijgen, zijn die genetisch allemaal net een beetje verschillend van elkaar.

Dat komt door de manier waarop geslachtscellen gevormd worden : zie het DNA maar als een zak met 46 knikkers. In elke nieuwe baby komen 23 knikkers van mamma en 23 knikkers van pappa. Maar dat is voor ELK kind een ander willekeurig handje van 23 knikkers, zodat het aantal combinaties eindeloos is.

Zo zijn dus kinderen van twee identieke tweelingen WEL net zo veel aan hun oom en tante verwant als aan hun ouders (dus als normale broers en zussen), maar zeker niet identiek aan elkaar. Dat is echt een kans van 1 op zo vele miljarden dat die te verwaarlozen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee dat zijn ze niet.
dit is omdat de zaadcellen en ook de eicellen nooit hetzelfde dna bevatten.
ze bevatten altijd maar de helft van het volledige dna van een persoon, en dat dan weer de ene, en soms weer de andere helft.

en daarnaast, wat nou als de 1 een jongen en een ander een meisje krijgt, dat valt ook moeilijk indentiek te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, die kinderen zijn dan net zo gelijk als normale broertjes of zusjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zit de natuur toch goed in elkaar eigenlijk he? Jammer dat wij er zoveel aan verkloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja. langer leven. klonen. stamcellen. Nog niet over de hele vervuiling en uitroeiingen te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien is het evolutie, wij als soort zijn dan immers "fitter."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, gingen we nog maar gewoon dood aan een longontsteking, zoals vroeger. Dat waren nog eens tijden. Of bedoel je dat niet, Haelenaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat wij als mensen alles willen weten en vooral alles in onze macht willen hebben. Als je in het nieuws leest dat de eerste mens die 1000 jaar oud word nu al leeft. Who wants to live forever? Ik niet in ieder geval. 1000 jaar uitgezogen worden door de regering. pffff.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog maar de vraag of dat zo is. Bovendien zie ik zie niet het slechte van alles willen weten in. Dat jij niet 1000 jaar wil leven, betekend niet dat niemand dat moet willen. Ik denk ook dat jij (wij) niet zonder regering kunnen. Ze doen meer goed dan ze fout doen en ze zijn er zeker niet op uit om ons uit te zuigen. Ik vind je mening erg ongenuanceerd.
Even nog iets toevoegen; een tweeling heeft verschillend DNA materiaal, net zoals ieder mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
("bijna")helemaal gelijk aan elkaar.
het is bewezen dat het dna nog iets muteert nadat de tweeling los van elkaar zijn gekomen, maar dat is zo weinig dat het verwaarloosbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook celspecifiek volgens mij.
Dat bovenstaande is niet waar eeneiige tweelingen hebben hetzelfde DNA. Maar nee DNA technisch gezien zouden die kinderen geen kopie zijn net zoals broer en zus dat niet zijn. DNA technisch zijn ze wel broer en zus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je wel zeggen, maar eeneiige tweelingen zijn niet geheel identiek.
Als hetzelfde stel ouders al zulke verschillende kinderen krijgen krijgen de echtparen van eeneiige tweelingen die ook, de een heeft wat meer van de moeder, de
ander van de vader, dus krijgen ze onderling verschillende kinderen.
misschien is de kans dat ze een eeneiig tweeling krijgen wel wat groter....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan alleen als de ouders beide homozygoot zijn. Dat maakt karpers zo een interessant proefdier. Door manipulaties na de bevruchting kan endomitose optreden in de zygote en krijg je een homozygote nakomeling. Als je twee van deze homozygote vissen als ouderdier hebt dan kun je net zoveel genetisch identieke nakomelingen produceren als je wilt (honderdduizenden per keer).

Bij zoogdieren kost dat meer moeite, er zijn wel homozygote muizen, die door herhaalde inteelt zijn geproduceerd. Als je twee homozygote muizen kruist krijg je allemaal identieke nakomelingen. Op deze manier worden ook onze legkippen geproduceerd, men kruist twee raskippen (sterk ingeteelde lijnen met veel identieke chromosomen) en de nakomelingen hebben allemaal ruwweg hetzelfde genetische samenstelling.

Bij de identieke tweelingen nakomelingen zijn de nakomelingen net zo verschillend als broers en zusters binnen een gezin. De loterij tijdens de meiose en de loterij tijdens de bevruchting bepaalt de uitkomst. Bij mensen zijn er 4^23 mogelijke nakomelingen als er geen crossover plaats zou vinden. Gecombineerd met crossing over kun je veilig stellen dat ouders nooit toevallig twee identieke kinderen zullen produceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zullen in ieder geval toch wel heel erg op één van de ouders lijken of de tante of nonkel. Of heel erg lijken op hun neefje of nichtje.