waardoor kan iemand een hoge testosterongehalte hebben?

Ik krijg om de zoveel tijd dopingcontrole voor mijn sport. 2 jaar geleden was ik een keer positief getest op een te hoog testosterongehalte. Dit was door mijn eigen lichaam aangemaakt en had dus geen verdere gevolgen maar het hoge gehalte verklaard misschien wel het een en ander haha. Nu ben ik vrij recent weer getest en nu had ik een waarde van 4,18 terwijl je maar maximaal 4 mag hebben. Als dit weer gebeurt dan gaan ze me onderzoeken. Hoe kom ik aan zoveel testosteron en nog beter, hoe zorg ik voor een lagere waarde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'verklaard misschien wel het een en ander haha' Wat dan :-) ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Testosteron werkt op de lachspieren,snik,snik.

Het beste antwoord

De "normaalwaarde" voor testosteron geldt voor 90-95% van de gezonde mensen.
Hierop zijn altijd uitzonderingen die of een hogere of een lagere normaalwaarde hebben.
Waarschijnlijk is jouw normale testosteronwaarde iets hoger dan de waarde van de gemiddelde gezonde populatie. Niks om je druk om te maken dus.
Zoals je zelf al zegt, als het door je eigen lichaam gemaakt word zijn er geen verdere gevolgen voor je sport. Alleen dat er wat uitgebreidere testen gedaan moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zou ik echt aan arts vragen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt gewoon natuurlijk voor... En het is doping in zekere zin, maar dan wel lichaamseigen doping... En kan je dus nooit aangerekend worden... Gianni Romme is ook zo´n geval, hij had ook zo´n hoog testosteron-gehalte en verzuurde veel en veel trager dan ieder ander ten tijde van zijn hoogtijdagen... Hoe dat komt? Het is gewoon zo... Het is natuurlijk in sommige sporters en die sporter heeft er voordeel van...

Als het natuurlijk zo is bij jou, dan zou ik er niet aan gaan sleutelen hoor... Wat heb je te verliezen als het natuurlijk zo is... Stel je bent 2 meter 10, helemaal natuurlijk, moet je dan korter worden als men vindt dat je te lang bent? Nee hoor...

Maar het wordt anders als je middelen neemt, dan zou ik wel eens goed gaan nadenken... En dan zou ik je laatste regel van de vraag eens heel goed gaan uitzoeken...