dat zijn vogels die in zwermen leven, zoals spreeuwen.
ze slapen daar met z'n allen.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is voor hun eigenlijk hetzelfde als bij ons, na een lange werkdag naar huis gaan. Zij hebben dan de hele dag naar voedsel gezocht en bij zonsondergang weten ze dat het toch te donker wordt om nog verder te zoeken dus komen ze samen in die boom om uit te rusten en te slapen. En in een boom zitten ze ook veilig en warm en hebben ze nog goed uitzicht op de grond ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezellig nog even kwetteren met elkaar en dan lekker warm naar bed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest voorkomende verklaring is dat de vogels bij elkaar slapen om het risico van predatie te verkleinen, maar dat is voor veel vogels een onbevredigende verklaring. Ook wordt geopperd dat het een voordeel biedt met het voedsel zoeken de volgende dag. Een mechanisme kan zijn dat vogels die de vorige dag succesvol waren 's ochtends meteen weer terug vliegen en dan de minder succesvolle vogels op sleeptouw nemen.

Een groot vergelijkend onderzoek kwam echter tot de conclusie dat geen enkele theorie het gedrag afdoende verklaart. De vogelwerkgroep Arnhem geeft bescherming tegen predatie als verklaring op, maar dat lijkt vreemd voor vogels zo groot als aalscholvers en ook kauwen worden niet snel door uilen gegrepen. Vogels zoals vinken en groenlingen zijn wel vaak de klos en die komen juist weer niet bij elkaar slapen.