Ik vind dat een heel vreemde denkwijze. Veel dingen in de natuur hebben een effect en het effect van regenbogen en noorderlicht is maar zeer beperkt. Vaak wordt er pas van een functie gesproken binnen een aanwezig ecosysteem. Daarbinnen zijn er organismen met een belangrijke functie voor de instandhouding van dat systeem. Andere soorten leven in dat ecosysteem maar hebben waarschijnlijk nauwelijks invloed op het geheel.

Ook aan natuurverschijnselen als de golfstroom wordt een functie toegedicht, alsof de golfstroom ontworpen zou zijn om ons in West Europa een mild klimaat te bezorgen, om de zee goed te mengen etc.. We gaan dus steeds uit van een status quo (Europa is relatief warm) en vervolgens stellen we dat de golfstroom van levensbelang is voor de natuur.

De natuur is geen ontwerp zoals een motor die zonder krukas niet zal lopen maar een zich steeds aan de omstandigheden aanpassend geheel van op zich opportunistische organismen en onverschillige natuurlijke verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wij denken graag zoals de natuur. In de natuur heeft alles een functie, niets gebeurt voor niets. Ieder dier, iedere plant, iedere cel heeft zijn functie in het grotere geheel. Elk netwerk vormt een ecosysteem, en alle ecosystemen samen vormen de biosfeer. Hierin is ieder onderdeel waardevol. Zonder het één kan het ander niet bestaan.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De radioactiviteit die sommige stenen en mineralen uitstralen lijken me functieloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het mee eens. En het herstellend vermogen in de natuur wordt wel eens onderschat. De dynamiek die het teweeg brengt ook, soms door toedoen van de mens, zoals het verdwijnen van soorten of het juist geïntroduceerd worden van nieuwe waarop andere weer verdwijnen - uiteindelijk wordt er weer een nieuwe balans gecreëerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Radioactiviteit zorgt voor een verhoogde kans op mutaties, dus snellere evolutie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je! Zo zie je maar, dingen waarvan ik eerst dacht dat die geen functie hebben, blijken dat toch te hebben.
als je zou zeggen alles is met elkaar verbonden zeg ik ja.
maar dat alles een functie heeft zou ik aleen zeggen als je het doden van andere organismen een functie heeft.

neem bijvoorbeeld de virussen.
ze kunnen alleen voortplanten in levende wezens, brengen geen enkel positief iets voor(geen bodemverbetering en te klein om als voedsel te dienen)

en het enige wat ze bij de evolutie bijdragen van andere dieren is het verbeteren van de weerstand tegen andere virussen, wat dus niet nodig is als er geen virussen zijn.

in andere woorden
alles is verbonden: ja

alles heeft een functie: afhankelijk van wat je een functie noemt en dus een nee in mijn ogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aardige redenatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mij wel eens laten vertellen dat virussen stukjes in ons DNA hebben gebracht, waardoor er grote evolutionaire sprongen gemaakt kunnen worden. Anders gezien, wat dacht je van het intoom houden van dierenpopulaties?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat van het dna komt door mutatie, niet door virussen.
virussen veranderen ons dna enkel om het geschikt te maken om zichzelf voort te planten en de geinfecteerde cel sterft daarna.
wel hebben we nu geleerd hoe we virussen kunnen gebruiken voor het veranderen van het menselijke dna maar dat is wetenschap en geen natuur. en de dierenpopulatie word niet zo zeer in toom gehouden door virussen, daar is meer voor nodig zoals roofdieren of voedsel tekort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Virussen hebben al heel lang ons DNA veranderd, ook zonder dat wetenschappers het wouden. Lees het volgende stukje maar.
http://www.scientias.nl/virussen-veranderen-menselijke-evolutie/4661 Erin al zoveel dieren dood gegaan aan virussen, echt wel dat ze bijdragen aan het in toom houden van populaties.
Nee hoor. Een regenboog bijvoorbeeld heeft geen enkele functie. En zo zijn er nog ontelbare verschijnselen die er wel zijn maar er verder niet toe doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Er zijn heel veel dingen die puur een gevolg zijn van andere dingen die wel een functie hebben, maar deze gevolgen hebben dan geen functie.
KennisDelen
12 jaar geleden
Ik vind een regenboog anders best mooi
(net zoals veel meer dingen in de natuur)
aangezien de mens een onlosmakelijk deel van de natuur is,en onderhevig is aan wetten van de natuur die hij (nog) niet allemaal kent,zou ik denken dat de mens niet over de natuur kan oordelen.het oog kan zichzelf niet zien.het hebben van een functie is een door mensen bedacht verschijnsel.net zoals er in de natuur geen goed/kwaad voorkomt,zal er ook geen wel of niet nut vraag zijn.
12 jaar geleden
Ik denk dat alles een functie heeft, maar dat wij (nog?) niet alles begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens +1
Een functie voor wie of wat is dan de vraag. Als dat niet vooropgesteld is, is de vraag niet eens te beantwoorden.

Een mooi stuk natuur kan b.v. voor mij een functie hebben terwijl het voor de ander betekenisloos is en weg mag.

Regenbogen zijn genoemd, maar de aurora borealis kun je moeilijk een functie geven anders dan dat de mens er al genietende naar kan kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, volgens mij wel maar of we slim genoeg zijn om die altijd te ontdekken, is voor mij de grote vraag.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo heeft een regenboog beslist nut, het is een mooi gezicht en zo hebben we ontdekt dat wit (zon) licht uit kleuren bestaat.
Newton imiteerde dit effect met een prisma.
Ik denk dat hij niet op zoek gegaan was naar dit fenomeen (lichtbreking) als hij nimmer een regenboog gezien had.

Toegevoegd na 9 minuten:
en zolang een mens "begeisterd"kan genieten van het noorderlicht (of een zonsondergang of mooie wolkenpartijen) dan heeft dat zin, omdat genieten gezond is en gelukkig maakt.
dat kan ik met de beste wil van de wereld niet zinloos noemen.
Als genot een aantoonbare waarde heeft (er worden miljarden aan verdiend) kun je het niet zinloos noemen.
Je zou dan immers het leven ook zinloos kunnen noemen. helaas zijn er al veel teveel mensen die dat denken en die voor kapitalen aan middelen slikken om weer te kunnen genieten.

Alleen al van de adembenemende schoonheid in de natuur mag je genieten en je er door laten inspireren, zoals bij veel grote ontdekkers en uitvinders ook gebeurd is.