Wat eten regenwormen, en hoe geef je ze dit dan te eten?

ik wil namelijk een eigen kweek opstarten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
33.2K

Het beste antwoord

Wat eten wormen

•Fruitafval
•Koffiedik / Theezakjes
•Aardappelschillen
•Groente
•Gekookt voedsel (beperkt)
•Onbedrukt karton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Regenwormen eten fruit en groenteafval. Geen citrus! De uitwerpselen zijn erg geschikt als bemesting. Elke composthoop bevat ze. Tijgerwormen zijn goed geschikt voor kweek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meel. De regenwormen een dag in een bakje meel zetten. Ze eten zich er vol mee. Dan kun je ze bakken in frituurolie en opeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt van de soort af, ik kan je adviseren om in een gazon naar rode regenwormen te zoeken (korte mestvork en kloppen)als je je dieren wilt voeren, die zijn een stuk gezonder en smakelijker dan springers. Beter voor het vissen en veel beter als diervoer.

Je kunt op sommige plaatsen ook dauwpieren gaan zoeken, maar dat is een hele sport. Het gras moet heel kort zijn, een vochtige nacht en liefst bomen en struiken in de buurt en weinig of geen straatverlichting. Ze eten boombladeren, en vaak vind je ze vlak langs de stammen van bomen. Ze zijn lichtschuw, dus niet te lang er op schijnen. Hun achterkant zit nog in het holletje dus ze trekken zich bliksemsnel naar achteren terug als ze iets opmerken (licht, stampen). Het schijnt dat ze geen rood licht kunnen zien, maar ik heb het nog niet geprobeerd met rood licht om ze te zoeken. Dauwpieren zoeken aan het oppervlak naar boombladeren om in een holletje te trekken en later op te peuzelen, of ze zoeken naar soortgenoten. Ze paren bovengronds.

De soorten die je kunt kweken met afval en mest zijn springers en mestpieren. Dauwpieren worden wel door gespecialiseerde bedrijven op een soort akkers gekweekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regenwormen eten in de natuur bladeren die van bomen zijn gevallen. Nu in de herfst ligt er op het zand een bladerenlaag. Regenwormen trekken de bladeren een beetje de grond in en eten ze op (vandaar dat de meeste bladeren ook in de lente weer weg zijn) de poep van regenwormen is mest voor de planten/bomen die groeien.

Je kunt idd heel leuk een eigen kweek opstarten door een grote glazenbak te pakken. Het met (vochtig) zand vullen een laag bladeren er overheen strooien en wat regenwormen in de bak doen. je zult zien dat langzaam het aantal bladeren afneemt en er gangen onstaan door de wormen. Het is erg leuk om te zien hoe zoiets gaat. je kunt er zoals hiervoor ook al is genoemt ook tuinafval o.i.d op doen maar bladeren is ook genoeg.

Succes!