Waarom ruikt alles zo anders als het koud is?

Nu het 's ochtends zoveel kouder is geworden, ruikt alles anders. De uitlaatgassen van auto's, maar ook de prikkelige stank iemands sigaret - alles ruikt anders dan toen het nog niet zo koud was buiten.

Hoe kan dat?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Biologie
6.2K

Het beste antwoord

Ok, dit is een beetje van de koude grond (hihi), maar... Ik denk dat dingen anders ruiken omdat:
A) onze neus koud is en sommige receptoren daardoor wellicht minder goed werken.
B) sommige geuren in een vochtige lucht langer blijven hangen dan in een koude (droge) lucht.

(B) geldt in ieder geval voor jachthonden, zie bron 1. Voor (A) ben ik nog naar bewijs aan het zoeken.

Toegevoegd na 29 minuten:
Goed, het is nog steeds niet dat ik een expert ben, maar wat ik vond is het volgende: We hebben thermoreceptoren in onze neus. Die hebben invloed op hoe toegankelijk onze neus voelt. Een verstopte neus is niet altijd fysiek verstopt; door prikkeling van koude receptoren kan de neus verstopter voelen, terwijl die eigenlijk open is (zie bron 2).

Als koude lucht in de neus komt, kan het dus zijn dat bepaalde receptoren minder reageren op prikkels (zoals bij een verstopte neus). Sterke geuren die wel doordringen zullen daardoor relatief scherp geroken worden.

Wil daar nog aan toevoegen dat we zaken die slecht voor ons zijn in veel gevallen goed ruiken (en vinden stinken). Dit is een afweermechanisme, dat ervoor zorgt dat we niet de hele dag in de uitlaatgassen blijven staan. Daarom kan het zijn dat we juist de vervelende luchtjes nog goed blijven ruiken, ook al is het koud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je hoort anders, alles is anders als het koud is, was je dat dan nog niet opgevallen...

Alles is anders als het koud is...

De lucht is zwaarder, daarom al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb er niet veel verstand van maar volgens mij heeft het te maken met het feit dat de lucht veel lichter/ijler is als het kouder wordt, geuren stijgen dan sneller op ipv blijven hangen en sowieso ruikt natuurlijk elk seizoen anders wat weer van invloed is op de beleving van de andere geuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koude lucht is zwaarder dan warme lucht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, ik zei al dat ik er weinig verstand van heb... in dat geval drukt de koude lucht naar beneden en gaan de vieze luchtjes naar boven zodat onze neuzen er niet meer bij kunnen.... ;-)
Alles ruikt minder als het koud is! Daardoor lijkt het anders!
Neem bijvoorbeeld kaas uit de koulkast, ruikt (en smaakt) anders dan bijvoorbeeld op kamertemperatuur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het koud is, dan zit er veel minder waterdamp in de lucht. De hoeveelheid waterdamp die lucht kan bevatten, daalt met ca 50% voor elke 7 graden temperatuurdaling. Als je dus lucht buiten hebt van 0 graden (Celsius) en je vergelijkt dat met lucht van 21 graden, dan kan in de warme lucht ongeveer 8 keer zo veel waterdamp zitten als in de koude lucht. Dat verschil dat ervaar je ook met reuk, omdat vocht toch een component is die in onze reuk wordt waargenomen en die invloed heeft op de stoffen die in de lucht hangen.
14 jaar geleden
omdat veel geurstoffen pas bij een bepaalde temperatuur vrijkomen.