Kunnen schimmels zich verspreiden in een vriezer?

Ik heb een niet heel erg nieuwe koel/vries combinatie in mijn behoorlijk vochtige (niet geïsoleerde) keuken staan. Niet heel groot was mijn verbazing dan ook dat er in de rubbers van de deuren schimmels ontstonden. Deze schimmels verspreidden zich daarnaast ook nog eens verbazingwekkend (fascinerend) snel, voornamelijk over de rubbers maar ook over de handgrepen welke aan de voorkant zitten.
Ik ben mij er van bewust dat niet alle schimmels gezond zijn, en ik verwacht dan ook niet dat deze (zwarte, spikkelige, niet harige) schimmel wel tot de gezonde schimmels behoren.

Kunnen deze schimmels zich ook verspreid hebben richting het vriesgedeelte (of kunnen schimmels niet tegen een bevroren klimaat)? En zo ja, kunnen deze schimmels daar dan ook mijn pas ingevroren vleeswaren aantasten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
10.3K

Het beste antwoord

In principe kunnen schimmels en bacterien niet echt groeien en zich vermeerderen bij hele lage temperaturen.

Ze gaan er echter niet allemaal dood van en wachten gewoon hun kans af.

Maar dat is geen garantie:
De meeste schimmels en bacterien gaan dood bij temperaturen boven 45-50 graden en bijv in heel zuur of basisch milieu.

toch zijn er exemplaren gevonden in hete meren die bij 90 graden en een pH van 13 (is heel hoog) het uitstekend doen

Ik ga er van uit dat alles in plastic zit in je vriezer dus dat is een extra barriere maar ik zou het toch wel regelmatig schoon proberen te maken en evt met een anti-schimmel middel behandelen

Toegevoegd na 5 uur:
Niet dat dit zomaar in je vriezer groeit maar zie de wiki link over extreme bacteriën ed (zg extremofielen)
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over je laatste alinea, dat is dus een beetje het probleem.. Deze vraag kwam in mij op doordat ik een kipfilet niet had afgedekt in de vriezer en deze verdacht wit was geworden (zelfs na 30 minuten ontdooien in koelkast).
amigo
12 jaar geleden
ik kan je hiervandaan niks garanderen maar "raar wit" heb ik ook wel eens gehad bij mijn keurig verpakte en ingevroren kipfilet Schimmels zijn toch wel goed te herkennen, laat maar eens brood een week in een zakje zitten en een pan macaroni 4 dagen op het aanrecht. Schimmels zijn die draderige groeivormen. Bacterieen zijn (als het er zoveel zijn dat ze zichtbaar zijn, vaak natte gladde "hompen" ) En je schrijft dat je zwarte schimmel hebt, geen witte, zet er anders eens een foto van bij (kan ik meegriezelen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal wat foto's uploaden van mijn persoonlijke schimmelverzameling...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://img98.imageshack.us/img98/8730/dsc0941k.jpg Alstu.. Dacht dat ik laatst alles wel zo ongeveer had schoon gemaakt, dit was dus aan mijn schoonmaakdrift ontsnapt.
amigo
12 jaar geleden
ooooo wat vreselijk maar weet je wat ik denk als ik dit zie? Dat het ergens in een pomp of ventilator (zit die in een vriezer/koelkast, ja toch) zit, elk puntje is nl de uitgroei van ooit EEN deeltje. Het ziet er gewoon uit of het erin geblazen wordt Als het zich verspreid door groeien of aanraken zie je een soort patroon (een vertakking zeg maar, of je vingerafdrukken bij wijze van) klinkt dit erg gek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het vreselijk? Ik weet niet hoe het er op komt, het zat ook op deze manier verspreid over de rubbers (dus spikkelvormig, niet vertakkend), maar een koelkast heeft geen ventilator dus op die manier kan het niet verspreid zijn.. Waarschijnlijk is die hele koelkast gewoon aan vervanging toe (wat niet zo erg is, ga over 2 maand verhuizen).
amigo
12 jaar geleden
Schimmel denk ik niet, degene waar ik over hoorde waren bacterien maar zie voor de grap de link die ik er bij zet