Kunnen schimmels zich verspreiden in een vriezer?

Ik heb een niet heel erg nieuwe koel/vries combinatie in mijn behoorlijk vochtige (niet geïsoleerde) keuken staan. Niet heel groot was mijn verbazing dan ook dat er in de rubbers van de deuren schimmels ontstonden. Deze schimmels verspreidden zich daarnaast ook nog eens verbazingwekkend (fascinerend) snel, voornamelijk over de rubbers maar ook over de handgrepen welke aan de voorkant zitten.
Ik ben mij er van bewust dat niet alle schimmels gezond zijn, en ik verwacht dan ook niet dat deze (zwarte, spikkelige, niet harige) schimmel wel tot de gezonde schimmels behoren.

Kunnen deze schimmels zich ook verspreid hebben richting het vriesgedeelte (of kunnen schimmels niet tegen een bevroren klimaat)? En zo ja, kunnen deze schimmels daar dan ook mijn pas ingevroren vleeswaren aantasten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In principe kunnen schimmels en bacterien niet echt groeien en zich vermeerderen bij hele lage temperaturen. Ze gaan er echter niet allemaal dood van en wachten gewoon hun kans af. Maar dat is geen garantie: De meeste schimmels en bacterien gaan dood bij temperaturen boven 45-50 graden en bijv in heel zuur of basisch milieu. toch zijn er exemplaren gevonden in hete meren die bij 90 graden en een pH van 13 (is heel hoog) het uitstekend doen Ik ga er van uit dat alles in plastic zit in je vriezer dus dat is een extra barriere maar ik zou het toch wel regelmatig schoon proberen te maken en evt met een anti-schimmel middel behandelen Toegevoegd na 5 uur: Niet dat dit zomaar in je vriezer groeit maar zie de wiki link over extreme bacteriën ed (zg extremofielen)

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Extremofiel

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100