Kan een kraai met een ekster kruisen ?

In de natuur dus. Kunnen kauwtjes ( kraaiachtigen ) met eksters voor nakomelingen zorgen ?

Een kennis van mij claimt een kauw gezien te hebben met witte en blauwe strepen op zijn vleugels ( eksterkenmerken) .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7.4K

Het beste antwoord

Ik was graag getuige geweest van deze eerste ekkau of kakster, maar helaas.
Kauw en ekster behoren beiden tot de kraaiachtigen en het is ook niet ongewoon dat verschillende vogelsoorten met elkaar paren en heel soms met succes.
De kans lijkt me toch niet groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
welke verschillende vogelsoorten paren dan met elkaar, soms met succes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schijnt bij papegaaien, parkieten en eenden voor te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En bij vinken: Bichenowastrilde x Gordelgrasvink http://www.nbvv.nl/vogelindex/vogel_index_detail.asp?id=3674
Rieneke1
14 jaar geleden
bedankt, weer wat geleerd, +1 :)

Andere antwoorden (4)

Ja maar dan overleeft het geen van beide... (grapje)

Nee hoor de genen liggen te ver uit elkaar voor nakomelingen... Ezel en paard kan nog net... Maar dan houdt het al bijna op voor crossbreeding...

Hij zag ze wellicht vliegen, maar niet heus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat kan niet.
er bestaan wel zogenoemde leidse kauwen, die wat wit in hun pak hebben.
maar blauwe veren bij een kauw, nee dat ben ik in 14 jaar bij de vogelopvang nog niet tegengekomen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik denk dat dit wel kan,maar niet zo direkt kraai en ekster
De specialisten doen dat heel anders,ze zoeken vogels die dicht bij de ander aanverwant zijn,langs bijde kanten,met andere woorden ze spelen met de genen van andere vogels tot ze dichter en dichter komen,en tenslotte kruisen ze twee vogels die geen kraai meer zijn,en ook geen ekster meer. maar daar gaan jaren over
en het kost een fortuin,maar het brengt tenslotte niets op.Daar duwt het schoentje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kauw met witte en blauwe strepen is bijna zeker een vlaamse Gaai geweest.
Die heeft ongeveer de vorm van een kauw.