Welke soort varaan/leguaan is dit?

Deze varaan of leguaan is gefotografeert, en komt oorspronkelijk uit Gambia (west-afrika, bij Senegal). De foto is gemaakt in de Reptile Farm bij Gunjur, Gambia. Ik wil graag weten welke soort dier dit is. De twijfel tussen varaan of leguaan is ontstaan omdat de vrouw die ons rondleidde hem een varaan noemde, maar hij lijkt ook op een water leguaan. Ik geloof dat dit een volwassene is, van ongeveer 1 meter lang. Er waren ook twee kleinere. Hij heeft een spitse snuit. Ik hoop dat iemand met verstand van reptielen het antwoord weet ;)
ps op wikipedia kwam ik niet echt verder (de meeste varanen leven blijkbaar in azië dus daar was het meest over te vinden).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.5K

Antwoorden (4)

ik dacht aan een komodovaraan

cfr. "de komodovaraan" van Suske en Wiske.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
De komodovaraan komt niet uit Gambia.
Volgens mijn dochter is het een komodovaraan, een leguaan heeft namelijk een kam op de rug en nek
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
De komodovaraan komt niet uit Gambia.
In principe komen leguanen niet voor in Azië en Afrika en Australie, dat is een soortengroep van Zuid en Noord-Amerika. De meeste info over varanen kun je in het engels vinden onder de naam "monitor lizard". Het zal niet toevallig zijn dat hij in een "crocodile farm" zat, want ze zijn geduchte eierrovers van krokodillen en ook van vogels. Ze zijn ook zijdelings verwant aan slangen, wat je kunt zien aan de lange diep gespleten tong waarmee ze de geur van prooien kunnen opvangen. In het orgaan van Jacobson worden de tongpunten steeds weer geproefd.

Hoogstwaarschijnlijk betreft het hier de Savannevaraan Varanus exanthematicus. Deze soort en de Nijlvaraan zijn de twee inheemse varanen van Gambia en de Savannevaraan komt meer voor en heeft vaak weinig tekening en kleur in tegenstelling tot de Nijlvaraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een steppevaraan :)
Kijk maar naar de print, heb er een link van een baby bijgedaan, dat je het extra goed ziet.

Lijkt op een komodovaraan, maar de print is anders.
Varanen stammen meer af van slangen, wat terug te zien is met een smallere kop en vlekkeriger print, er zijn enkel 3 soorten herbivoor en varanen worden groter dan leguanen.

Ik heb zelf een groene leguaan (Iguana Iguana) en die wordt overigens wel rond de 2m, maar dat is dan ook de grootste, varanen kunnen wel 3m worden.
De leguaan eet straks geen vlees meer.
Leguanen hebben strepen in de print, varanen vaak vlekken.