Beinvloed de pil de partnerkeuze?

Volgens mij is dit grote onzin maar toch kwam de wetenschap ermee.
Volgens de wetenschappers kiezen vrouwen die de pil slikken de verkeerde partner. Dit op basis van genetische eigenschappen. Het gen materiaal zou erg in de buurt liggen vergeleken met hun eigen gen. Hierdoor kunnen relatie problemen ontstaan.

Moet ik dit nu geloven? Volgens mij geloof ik er geen snars van.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Het schijnt te kloppen dat de hormonen die de vrouw uit de pil krijgt, de waarneming van Feromonen beinvloed. Dit zou komen doordat het bepaalde hormonen onderdrukt die de aantrekking tot bepaalde leden van de andere sexe moet bevorderen. Bovendien beinvloed de pil sommige vrouwen emotioneel (ook door hormoon), waardoor ze anders reageren op bestaande partners en op aandacht van mogelijke nieuwe partners.

'Volgens mij geloof ik....', ik hoop maar dat je daar uitkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Guidance zegt klopt aardig denk ik, nu ik de publicatie daarover ook gelezen heb, maar er is nog een ander aspect.
Ik herinner mij toen ik de pil ging slikken(40 jaar geleden) dat ik vantevoren al realiseerde wat een enorme vrijheid dat me zou gaan geven.
De Angst dat je Zwanger zou kunnen worden beïnvloedt sowieso denk ik je partnerkeus. Je vroeg je vroeger misschien af zonder het gebruik van de pil, is hij een betrouwbare partner, als ik mijn grens aangeef(bang voor ongewenste zwangerschap), respecteert hij dan die grens.
En hoe raar het ook klinkt, door de pil ging je anders tegen zaken aankijken, het voelde alsof jij zelf meer de baas werd, wat natuurlijk ook zo was en op grond daarvan maakt je denk ik zeker andere keuzes. Was dat een verkeerde keuze......?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je niets zeggen over de wetenschappelijke achtergrond van je betoog, maar weet wel uit eigen ervaring dat ik in periodes dat ik de pil gebruikte veel minder gevoelig (lees hier: intuitief) was.
Dit ontdekte ik pas toen ik na een paar maanden stopte met de pil en ontdekte wat ik weer terug kreeg: de gevoeligheid voor de subtiele energieën waaraan ik mensen herken.
In de pil-periode was ik veel 'vlakker' wat dat betreft, minder gevoelig en zelfs minder vrouwelijk...
Dat komt de maatschappij natuurlijk wel heel goed uit... als vrouwen door pilgebruik minder gevoelig zijn, zijn ze beter inzetbaar voor arbeid en minder geneigd zich bezig te houden met zaken op gevoelsgebied....
Vanwege mijn zelfontdekte verschil tussen wel en niet pil gebriuken, kan ik me wel voorstellen dat je mét de pil totaal andere keuzes en beslissingen maakt dan in een periode waarin je lichaam natuurlijker (want zonder toegevoegde hormonen) functioneert....