Staande slapen ?

Waarom kan een dier het staande slapen en een mens niet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
6K

Het beste antwoord

Als wij gaan slapen maakt on lichaam een stofje aan dat onze spieren verslapt.

Bij mensen die slaap wandelen is dat dus fout gegaan. Je kunt het zelf merken als je zittend in slaap en je met je hoofd begint te knikken bollen

Bovendien zijn wij twee potig en is het lastig je balans te houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat wij op 2 benen staan en zij op 4 poten. Dus evenwichtskwestie en oppervlakteverdeling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dieren die slapend kunnen staan kunnen met hun onderbewustzijn of hun instinct er voor zorgen dat hun benen recht blijven. Staan kost een mens veel energie en blijkbaar hebben wij nooit geleerd om dit proces slapend in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen kunnen slaapwandelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb verhalen gehoord van mensen die staand in slaap zijn gevallen (als je bijvoorbeeld voor de 'sier' in een wachthuis bij de ingang van een kazerne staat).

Weet niet of het broodjes aap zijn, maar ik kan me ook voorstellen dat je zo moe bent, dat je hoe dan ook kan slapen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je je knieen naar achteren doet dan staan je benen op slot. Dit is erg slecht voor je knieen dus ik kan het niet aanraden maar je blijft wel overeind tijdens het slapen. Meestal is het makkelijker als vervolgens ergens tegen aan kan leunen. Maakt niet veel uit wat maar ik heb wel ervaring met een bar. Dat werkt prima.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan je verzekeren dat mensen ook staand kunnen slapen. Het is mijzelf overkomen tijdens een militaire oefening, toen ik 3 volledige dagen niet had geslapen. Ben door anderen wakker gemaakt omdat ik meer dan 1 uur STOND te slapen op een verlaten autoweg.
Kon het zelf amper geloven, maar het is echt waar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een mens kan staande slapen tenminste ik kon het als ik maar ergens tegenaan geleund stond
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan wel, maar meestal gebeurt het maar even omdat je dan je evenwicht verliest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ken persoonlijk een man die rechtopstaand en zonder ander steunpunt op wacht tijdens militaire dienst stond te slapen. De kapitein die met zijn auto het terrein op wilde moest hem wakker toeteren. Het kan dus wel en bewijst dat het leger een mens in een ezel kan veranderen.