Hoe maakt je lichaam elektriciteit?

Iedereen weet dat je bewustzijn wordt veroorzaakt door elektriciteit, maar hoe maakt je lichaam dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6K

Het beste antwoord

Het transport van electriciteit in het lichaam vindt plaats door ionenenstromen. Het opbouwen van een potentiaalverschil (Voltage) vindt plaats door ionenpompen, de belangrijkste pompen zijn voor Natrium, Kalium en Calcium. Zo een pomp kan met behulp van extra energie 1 Kalium voor 1 Natrium uitwisselen. Er zijn dus nog evenveel positieve als negatieve ladingen binnen en buiten, maar er ontstaat toch een spanningsverschil volgens de wet van Nernst, voor zowel Kalium als Natrium deze werken elkaar tegen, maar heffen elkaar niet op vanwege de verschillen in elektronegativiteit tussen Kalium en Natrium. Er zijn ook andere ionenen betrokken die binnen en buiten de celmembraan verschillende concentraties aannemen, soms vanwege het spanningsverschil. Door van alle ionen binnen en buiten het membraan de concentratie te meten kun je de spanning bepalen.

Door veranderingen in de celmembraan en de ionenkanalen kunnen stroompjes van de ene naar de andere plaats langs de zenuw naar andere zenuwcellen of spiercellen worden gestuurd. Dit is tijdsafhankelijk en omdat er zoveel dingen tegelijktijdig plaatsvinden zijn er allerlei modellen in omloop om de stroompjes zo goed mogelijk te beschrijven.

Het belangrijkste model is het Hodgkin Huxley model. Dat gaat vooral over de ionenkanalen, maar houdt ook rekening met wisselwerking met de membraan. Recentelijk is er een model ontwikkeld dat ook een soort geluidsgolven door de het membraan van de zenuwen verantwoordelijk houdt voor het geleiden van zenuwprikkels. Met dit model wordt het effect van narcotica verklaard en de daling van de temperatuur na het voorbij gaan van de prikkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zintuigen staan via zenuwen met je hersenen in verbinding. Het doorgeven van prikkels naar de hersenen is een elektrisch proces. Een voordeel van deze elektrische prikkelverwerking is de hoge snelheid waarmee het kan plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou weet je dat het gebeurd, niet waarom.
Dat komt door een verschil in geladen moleculen (ionen) binnen en buiten de zenuwcel.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je zenuwcellen zijn steeds bezig natruimionen naar buiten te pompen en kaluimionen naar binnen te pompen. Onstaat er een stroompje (impuls) dan gaat er poorten open in de cel (ionenkanalen) waarbij natruim heel snel naar binnen gaat en kaluim naar buiten. Omdat deze ionen geladen zijn ontstaat er een klein stroompje. Als het stroomje gemaakt is gaat de cel weer beginnen met het naar binnen pompen van kalium en naar buiten pompen van natruim zodat er een nieuw stroomje kan ontstaan