Is het mogelijk om oneindig te kunnen leven?

Bij ouderdom van mensen begeven de organen het en gaan mensen dood. Maar als we nou eens zorgen dat de organen niet oud worden of misschien zelfs de DNA aanpassen zodat je oneindig of veel langer dan normaal kan leven dat de cellen niet meer oud worden. Weet iemand al meer informatie over dit onderwerp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Volgens biomedisch gerontoloog Aubrey de Grey zijn we daar al veel verder mee, dan we denken. Mensen die nu geboren worden, kunnen met gemak 150 jaar oud worden. En daar blijft het niet bij. Hij vergelijkt het met auto's. Die gaan op een gegeven moment ook naar de sloop, maar oldtimers niet. Die worden "in leven" gehouden door steeds maar weer onderdelen te vernieuwen. Zo zou je het met mensen ook kunnen doen. Jaarlijkse APK keuring, en vervangen of repareren wat nodig is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aubrey_de_Grey

Hier is hij in "de jakhalzen" van DWDD aan het woord.
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video-detail.628.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=23355&tx_ttnews%5BbackPid%5D=626& tx_ttnews%5Bcat%5D=146&cHash=60439d2f79daebbffa6458b57b9261df

En hier ook nog een artikel:
http://www.visionair.nl/wetenschap/aubrey-de-grey-eerste-honderdvijftigjarige-al-geboren/

Er zal best iets inzitten, maar ik zie het zo snel allemaal niet gaan. Maar dat zegt niks: ik had 25 jaar geleden ook niet kunnen vermoeden, dat iedereen nu gewoon op straat YouTube filmpjes op zijn mobiel loopt te bekijken.

En als het qua gezondheid van het lichaam allemaal gaat lukken, dat iemand 200 of 300 jaar oud wordt, kun je je ook afvragen of de psyche van de mensen wel is ingesteld om zo oud te worden. Je zult me niet horen zeggen dat 90 of 100-jarigen nou direct levensmoe zijn, maar ze hebben het leven meestal wel een beetje gezien op die leeftijd. Er zou dus nog zo'n wetenschapper moeten komen die dat probleem gaat aanpakken, en misschien is dat nog wel veel lastiger. Van alles vernieuwen en repareren in de hersenen, zodat 100-jarigen met frisse moed en vol met toekomstplannen aan hun 2e eeuw of 3e eeuw beginnen. En dan heb ik het nog niet eens over bijkomende problemen zoals de enorme kosten en overbevolking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kijk eens naar de regeneratieve geneeskunde, hier is een theorie over door Dr. Aubrey de Grey die het onderzoek van stamcel wisselingen wil gaan toepassen op ouderen, het is al in ontwikkelingsfase om het alzheimer- probleem op te lossen, via deze methode, en nu denkt hij dat er een mogelijkheid is, om de levensjaren te verlengen.

Meer weet ik ook niet, ben hier namelijk zelf mee bezig.

{er was ook een verhaal over een vrouw waar regeneratieve geneeskunde als een middel tegen alzheimer was toegepast, volgens mij zou ze tot verkort in het nieuws zijn geweest en was ze overleden oid. Sorry kan het verhaal niet vinden}
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt Henny van Andel-Schipper. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Henny_van_Andel-Schipper . Die is al een tijdje geleden overleven (op 115-jarige leeftijd). Zij is niet behandeld met regeneratieve geneeskunde, maar vorige week nog is bekend gemaakt dat zij zeldzame veranderingen in het DNA had, waardoor ze mogelijk beschermd was tegen dementie en andere ouderdomsziekten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat ze niet aan de gebruikelijke ouderdomsverschijnselen is overleden, maar dat de doodsoorzaak een maagtumor was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat was het, dan zit ik er helemaal naast, ik heb dat stukje express tussenhaakjes gezet, omdat het over een vermoeden ging, bedankt voor de reactie.
alles is onderhevig aan slijtage, hoe vaak je het ook probeerd op te lappen. Ik denk niet dat eeuwig leven ooit mogelijk zal zijn. Hersenen en lichaam houden dit niet vol. (DNA muteert en gifstoffen hopen zich op in je lichaam) theoretisch kun je natuurlijk elk gaatje dicht praten met, als we dit kunnen en dat kunnen zou je oneindig kunnen leven.

De vorderingen bij stamcelonderzoek zijn veelbelovend.
Niet zo zeer voor ouder worden, maar als regenereren. zie links over stamcelgebruik voor het laten groeien van botten en het filmpje van een hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oneindig leven; het lijkt me een heel ongezonde gedachte. Op een gegeven moment is de wereld vol met oude mensen en zul je moeten verbieden dat er nog jonge mensen bijkomen.

Een jong bos zit altijd vol leven met heel veel soorten planten en dieren. Hoe ouder een bos wordt hoe minder variatie er komt. Het wordt dan de hoogste tijd dat er de bliksem inslaat en een flinke bosbrand er voor zorgt dat het bos en het leven zich kan verjongen.
Een oud bos heeft toch altijd iets doods zelfs al kunnen die bomen nog honderd jaar mee.

Hoe je mensen ook oplapt; je zult altijd een oud bos krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het zou kunnen denk ik dat je dat ook niet moet willen. Buiten het verhaal van overbevolking en psychologische toestand krijg je ook nog het verhaal van evolutie. Wij en de wereld zijn geworden tot wat we zijn door evolutie en de aanpassing van ons genetisch systeem aan elkaar. Ik vrees dat een organisme dat zich niet meer kan aanpassen aan de veranderende wereld om hem heen geen lang leven beschoren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat de ethische discussie aan, dat is goed, maar je weet ook wel dat alles wat jij in je achterhoofd kunt verzinnen wel ooit door iemand ook echt uitgevoerd zal worden. Dus tegenhouden gaat niet lukken. Evolutie wordt nu vervangen door medische aanpassing. We hebben de evolutie al een tijdje uitgeschakeld door ook alle zwakke broeders en zusters in leven te houden, de kans is groot dat je er zelf eentje van bent (ik in elk geval wel, met mijn astma had ik als baby het pre-penicillinetijdperk nooit overleefd).
Als soort zullen we steeds meer in staat zijn onszelf aan te passen door medisch ingrijpen, door cyborgisatie, door genetische manipulatie etc. We krijgen dus eigenlijk een soort kunstmatige evolutie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de evolutie van de natuur ons in gaat halen. Ik bedoel dus dat de mens niet meer evolueert terwijl de rest van de aarde dat wel doet. Het zal een konstante strijd worden tussen virussen en bacterien die ons belagen en medicijnen hier tegen.
Nee dat kan niet. Er bestaat hoe dan ook altijd nog kans op een ongeluk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is maar een KANS!
Frimu2
12 jaar geleden
Klopt. Echter met oneindig is een kans niet oneindig , maar een kwestie van vroeg of laat.
men kan klonen dus in die zin is het mogelijk. maar als geheel....? zonder genetische manipulatie om het verouderingsproces stop te zetten zal het niet lukken.

men weet niet wat de wetenschap nog zal ontdekken, ze zijn al een heel eind in de richting in ieder geval. misschien worden er andere manieren uitgevonden over 20 jaar die het mogelijk maken.

(hoop ook dat ze gelijk een oplossing vinden voor de vergrijzing en de ZF premie als het zover is) ;-)