Ze komen bij het continent Afrika weinig voor, omdat de Indische oceaan niet zoveel cyclonen kent en omdat de kust beschermd wordt door het eiland Madagaskar, het schiereiland India en de evenaar. Dit soort stormen ontstaat alleen boven oceanen met hoge temperaturen aan het oppervlak. Verder komen ze alleen voor aan de Oostkust van een continent, omdat ze altijd naar het Westen toe bewegen.

Voor het ontstaan van een tropische storm zijn de belangrijkste voorwaarden een:een instabiele atmosfeer (koude lucht boven), een warm oceaanoppervlak, een onweersbui om lokaal een lage drukgebied te laten ontstaan en een voldoende groot coriolis effect (niet te dicht bij de evenaar).

Als het coriolis effect te klein is wordt het drukverschil van de onweersbui meteen weer opgeheven door toestromende lucht van alle zijden, maar als het lagedrukgebied wat van de evenaar verwijderd is schieten de winden steeds het lagedrukgebied voorbij en blijft deze depressie continu aanwezig.

De warme oceaan is de energievoorziening, de lucht wordt bevochtigd en verwarmd aan het oppervlak en het opstijgen van deze lucht warme vochtige lucht gaat erg gemakkelijk, want door de hoge vochtigheid blijft de lucht relatief warm tijdens het opstijgen door condensatiewarmte. Ook speelt het een rol dat watermoleculen (H2O) wat lichter zijn dan zuurstofmoleculen (O2) en stikstofmoleculen (N2). Bij dezelfde druk is vochtige lucht dus lichter.

De tropische cycloon heeft de neiging om steeds sterker te worden omdat de uitwisseling van warmte en vocht aan het oceaanoppervlak steeds sterker wordt naarmate het harder gaat waaien. De oorzaak (opstijgende warme vochtige lucht) versterkt zichzelf door het ontstaan van de stormwind. Dit wordt positieve terugkoppeling genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hetzelfde als op andere plaatsen. Warme lucht stijgt op, daardoor ontstaat er een tekort aan lucht op die plaats wat als wind ergens anders vandaan wordt aangevoerd.

Daarnaast verschuiven ook stormgebieden, dus de storm die een windstilte verjaagt kan best ergens anders begonne zijn.