Waarom springen dolfijnen voor een boot?

Is dat een verdedigingstechniek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Antwoorden (2)

Ze jagen op vis die door de boot opgejaagd en verward wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze liften met de boeggolf van de boot mee. Ik bedenk me net dat ze zich door de golf weer wat op kunnen laten tillen en dat ze dan met een kogelbaan vanuit de hoogte van de golf weer in een dal kunnen springen, vervolgens kan de boeggolf ze weer optillen etc.. Dolfijnen hoeven overigens niet te springen, omdat ze eenvoudig verticale snelheid kunnen maken als ze vanuit dieper water komen.

Er is ook wel wat onderzoek gedaan naar de mogelijkheid dat dolfijnen surfen op de boeggolf door de lucht uit hun longen te persen en op die manier net als een surfer steeds in het juiste gedeelte van de golf te blijven.

Van visstek naar visstek leggen dolfijnen flinke afstanden af, dus het is handig om zo min mogelijk energie te verbruiken tijdens het zwemmen. Het kan ook zijn dat ze niet op voorhand weten waar de vis zit en ze gewoon zoveel mogelijk kilometers maken om de kans te vergroten scholen vis tegen te komen.

Dolfijnen zijn ook erg speels en nieuwsgierig, net zoals kleine kinderen en dat zal ook zeker een rol spelen bij het opzoeken van boten. Ze vinden het een aardige attractie denk ik.