Hardere regen aan eind van een bui.

Als je in de auto rijdt en je denkt dat je uit de bui bent omdat de lucht lichter wordt en de wolken achter je zijn, begint het soms toch nog heel hard te regenen.
Het lijkt wel of het aan de rand van zo'n buiengebied het extra hard regent. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

In het allerlaatste stukje van een bui zit meestal de meeste neerslag.
De regen die van grote hoogte omlaag valt, komt een beetje achter de bui aan .
Heel vaak verplaatst een bui hoog in de lucht,wat sneller dan de regen bij de grond, ofwel het duurt even voordat de vallende regen de grond heeft bereikt.
De regen uit het midden van de bui, valt pas op de grond
bijna aan het einde van de bui.
Daarom zie je heel vaak als het al weer lichter wordt gaat het harder regenen.
Ook bij onweer vallen vaak de hardste klappen aan het einde van de bui.
Dan is het onweer ook vaak het gevaarlijkst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je het in het groot ziet , en je een lange dag regen hebt gehad , kan het ook het koufront zijn dat over je heen trekt. De koelere lucht dringt onder de depressie wolkenmassa en laat deze nog even flink uitregenen . Daarna klaart het op . De drogere koelere lucht heeft de warmere vochtige lucht verdreven.