Wanneer een dier ingeënt wordt, geeft de dierenarts een subcutane injectie. Hoe gaat dat bij mensen?

Ik als paraveterinair, geef dieren wel eens een subcutane injectie, ook dierenartsen geven entingen subcutaan. Je neemt een ruime huidplooi en geeft de injectie. Maar hoe werkt dat mij mensen? Een arts neemt geen huidplooi.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (3)

Dat gebeurt bij mensen wel degelijk ook. Denk maar aan insuline injecties die in de buik of bovenbeen gegeven worden, dit omdat daar de meest plooibare huid zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de vaccinaties worden meestal in je armen gegeven, en de naald gaat er dan best ver in. Is dat dan ook nog subcutaan?
Medicijnen die langzaam opgenomen moeten worden, worden subcutaan gespoten. Onderhuids dus,.zoals insuline, alhoewel dit vaak met een 'pen' gedaan, met een korte naald die rechtop in de huid wordt geprikt, door de geringe lengte is dit ook subcutaan.
Maar er wordt bij subcutaan spuiten wel vaak een huidplooi gepakt.
De wat lagere naalden zijn voor intramusculair , in de spier spuiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste vaccins, zoals tegen tetanus, griep of hepatitis worden bij mensen intramusculair toegediend, hoewel sommige vaccins ook subcutaan gegeven kunnen worden. Sommige vaccins, zoals een BCG tegen TBC, worden ook wel intracutaan toegediend. Voor de volledigheid kunnen sommige entingen ook oraal, bijvoorbeeld via een suikerklontje, toegediend worden, zoals het poliovaccin.