Hoe wordt het paleogeen gekenmerkt? Wat gebeurde er allemaal?

Wat voor soorten leefden er en hoe zag het er uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk aan't maken?
En wel eens van wikipedia gehoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee puur uit interesse omdat ik morgen naar een museum over de oude tijdperken ga waar paleogeen grote rol speelt. Dus mag ik ook geïnteresseerd zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Btw alle vragen kunnen beantwoord worden via Wikipedia, Google of weet ik het wat. Dus daarmee zeg je dat GV eigenlijk een onnodige site is...

Antwoorden (1)

Leven

Het Paleogeen volgt op de grote massa-extinctie aan het einde van het Krijt, waarbij de dinosauriërs, ammonieten, rudisten, zeereptielen en vele andere groepen uitstierven. In de zee bleven groepen over die ook het tegenwoordige zeeleven domineren, zoals moderne groepen mollusken en beenvissen.[2] Tijdens het Oligoceen daalde de concentratie calcium in het zeewater, wat waarschijnlijk zorgde voor de opkomst van koralen en de neergang van nannoplankton.

Op het land namen de zoogdieren de vrijgekomen ecologische niches van de dinosauriërs over. Hoewel zoogdieren aan het begin van het Paleogeen nog kleine, onopvallende dieren waren diversifiseerden ze zich door snelle adaptieve radiatie. Aan het einde van het Paleogeen namen zoogdieren op het land een dominante ecologische positie in, terwijl andere groepen zoogdieren verschenen die in de zee en de lucht leefden.