Hoe kan er ineens een nieuwe menssoort ontstaan?

eerst had je de neanderthalers en later de homo sapiens die onderscheiden zich van elkaar door dat de homo sapiens bv kunst maakt, maar HOE kan het nou dat die homo sapiens ineens slimmer zijn en bv kunst gaan maken? En er dus zo een nieuwe menssoort ontstaat...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou... niet ineens hoor... Daar zijn enkele honderden miljoenen jaren overheen gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed bezig Ivar. Bekijk de tijdlijn van de mens nog eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mens is geschapen en niet door evolutie ontstaan anders kwam jij van de apen af, maar waarom als je tegen iemand aap zegt is diegene beledigt ??? Is toch zijn voor vader ?

Antwoorden (3)

Geen nieuwe menssoort, dezelfde soort evolueert verder, en wordt intelligenter, maar blijft met elkaar vruchtbare nakomelingen (kunnen) krijgen, het is dus geen nieuwe soort.

Kennis werd (word) steeds belangrijker om te overleven, hoe slimmer je was, hoe groter je overlevingskans, dus hoe meer nakomelingen. Iedere generatie werd dus 'net iets slimmer'. Daarbij komt nog dat de vergaarde kennis tijdens het leven weer werd doorgegeven naar de volgende generatie. Hierdoor werden ze "nog" slimmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij stelt het een beetje te simpel voor. De primatensoort Homo die uit een gemeenschappelijke voorouder met de huidige mensapen ca. 2 miljoen jaar geleden voortkwam heeft verschillende mensensoorten voortgebracht: Homo antecessor · Homo cepranensis · Homo erectus (H. erectus · Javamens · Pekingmens) · Homo ergaster · Homo floresiensis · Homo gautengensis · Homo georgicus · Homo habilis · Homo heidelbergensis · Homo helmei · Homo neanderthalensis · H. rhodesiensis · H. rudolfensis · Homo sapiens. Al deze soorten, behalve de sapiens en dat zijn wij, hebben de strijd om het voortbestaan niet overleefd. De Neanderthaler heeft het naast ons nog het langst uitgehouden: 30.000 jaar geleden stierf deze menselijke soort uit. En ook de Homo Sapiens, wij dus, hebben een paar keer in het verre verleden op het punt van uitsterven gestaan. En om je vraag te beantwoorden: Er is niet ineens een nieuwe mensensoort ontstaan. Daar is minstens 2 miljoen jaren overheen gegaan en het mag een wonder heten dat we het gehaald hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mutatie is ook mogelijk door achtergrondstraling.
Vaak heeft dit negatieve effecten, denk bij voorbeeld aan een gezwel. Maar heel af en toe pakt dit juist goed uit!

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Achtergrondstraling