Hoe evolueert een dier nou precies?

Ik heb altijd geleerd dat het een soort van "de sterkste overleefd" evolutie bestond.
Maar de mens had (als de evolutietheorie klopt) eerst geen benen/armen? (waarom/ hoe kwamen we met benen terecht).
Dus hoe zat het met als je kan overleven evolueer je?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

door puur toeval (mutatie) die erg praktisch blijkt waardoor je overlevingskans groter is, en er nieuwe mogelijkheden worden geschapen.
langer leven dus vaker voortplanten, nakomelingen met dezelfde aanleg en zo verder....

een dier past zich dus niet aan (neem bv de albino dieren, deze hebben een mutatie die ECHT niet handig is)

het is niets meer dan puur toeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Naar mijn weten stamt de mens van de aap af. Dit komt door genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.

Meer info vind je hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutietheorie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
vaak gemaakte vergissing, we hebben een gemeenschappelijke voorouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn docent geschiedenis maakte deze fout zelfs... Heel vervelend als het verkeerd wordt aangeleerd.
Een leuk voorbeeld. In Engeland was in de 19e eeuw een bepaald soort motje, bijna wit van kleur,dat op veel berkenbomen voor kwam.
Er waren ook wel donkere exemplaren maar die werden doordat ze te veel afstaken tegen de berken, veel eerder door de vogels opgepeuzeld.
Maar....toen deed de industriële zijn intrede, er werd plotseling veel meer kolen gestookt om de stoommachines in de fabrieken aan te drijven en wat gebeurde er met die mooie witte berken?
Die werden door al die uitstoot veel donkerder van kleur en de witte motjes waren de pineut, want nu waren zij het die tegen die donkere berken afstaken!
Maar de donkere motten daarentegen,kregen toen een veel prettiger en vooral langer leven.
Zo kan dus een dier evolueren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar hoe kregen we dan benen en armen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"We "waren toen nog geen mens, maar de voorloper van alles wat leeft zich bewegen kan.
Evolutie bestaat voornamelijk in het op tijd aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
En aan het voordeel van een nieuwe mutatie.
Heel recent zijn in tropische diepzeeën, nieuw vissoorten ontdekt, die over de bodem liepen met aangepaste vinnen.
De slijkspringer is ook een vis die loopt op vinnen die meer op pootjes lijken.
Hiermee kan hij zelfs in bomen klimmen, dus tijdelijk leven buiten het water.
Zo zijn er ook nog vissen over uit de oertijd, die geen kieuwen, maar longen hebben.
Dus als je longen en pootjes al hebt, is het nog maar een stapje naar een echt landdier.
In de evolutie hebben veel landdieren 4 poten gekregen, maar b.v. de krabben hebben er 8 en de insecten 6.
In mijn tuin staat de Ginkgo boom, het stuifmeel van deze boom, kan in het vrouwelijk deel, zelfstandig bewegen met trilharen, precies zoals sperma dat doet.
Deze soort bomen zijn nog uit de tijd over van voor de dinosaurus en zitten wat bevruchting betreft, tussen de dieren en de planten in.
Maar dit soort van bevruchten bevalt schijnbaar erg goed, dat het al zo lang nog steeds bestaat.
Overleven is evolueren.
Evolueren is overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leven op aarde begon in de zee. Toen het koolstofdioxidegehalte lager werd, was er leven op land mogenlijk, en zijn bepaalde dieren uit de zee op het land gekomen. Dit is heel langzaam gebeurd. De dieren wisselden langzaam hun vinnen in, voor armen (denk maar aan hoe een kikkervisje armen en benen krijgt) zo zijn er dus langzaam armen en benen gekomen. Ik denk dat het zo is gegaan. Maar onze voorouders, ook apensoorten (geen apen inderdaad, zoals iemand al zei) leefden eerst in bomen en hadden staarten. Hoe hebben wij die staart dan verloren? Ze gingen meer op de grond leven, en de staart was zeer onhandig. De apen met kortere staarten deden het beter, en hun kinderen kregen weer kortere staarten enz. Zo is onze staart weggegaan. Ik denk dat wij evolueren door aanpassingen die beter uitkomen. Die aanpassongen kunnen een handicap zijn, die positief uit komt. Ik hoop dat ik zo een beetje heb geholpen met je vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is geen antwoord op? Omdat een mens en een dier is van begin af nooit geevoluerd. Mens en dier zijn door Allah geschapen. En dat is niet te ontkennen. De gevonden fosil van mens en dier is het bewijs dat we nooit is geevoluerd. De verzameling van oudste fosilen die is gevonden, bestaan tegelijker tijd. Dus van helemaal niets word een verschilende schepselen. En dat is bewijs dat het allemaal is geschapen. Door het bestuderen van heel al, alle schepselen dus dieren, planten en mensen ect & woorden van Allah, Je kunt het ontdekken het waardevolle waarheid dat we allemaal is geschapen en teori evolutie is een bedrog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijmenzonder heeft gelijk, zeggen dat de evolutietheorie nep is kan niet, want dat weet jij niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ze hebben gelijk,
hoe weet jij zo zeker dat allah bestaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Tijmenzonder:
Iedereen heb de vraag beantwoord naar eigen waarheid waarin degene geloofd. Ik weet dat mijn antwoord misschien niet wat mensen hier willen horen. Maar wat ik zegt is een feit. En misschien dat voor andere mensen wel het antwoord die ze al lang zochten. @floris219:
Dat je denkt dat evolutieteori de enige geldige waarheid is dat betwijfel ik niet. Maar als iemand zeg dat alles om ons heen door toeval is ontstaan zoals evolutieteori heb geclaimd dan denk ik dat ze geen kennis over het details heb. Zoals ik ook nooit zou geloven als mensen zeg dat eifeltoren is ontstaan doordat een hoop ijzer die door een orkaan toevallig is gecreerd. Al heb ik het nooit zelf heb gezien hoe eifeltoren is ontstaan ik weet zeker dat het ontworpen en gebouwd is door mensen en niet door toeval. Evolutie teori is bedrog dat moet gezegd worden. @vra:
ik bestaat toch en jij bestaat ook. En ons bestaan is niet door toeval het is juist tegenovergestelde van toeval. Jij en ik was ooit een cel in de baarmoeder. Een cel die geen verstand heeft ook ons moeder en vader waren niet degene die ons vorm heb gegeven toen we in de baarmoeder zaten. We zijn geschapen, we zijn creatie van Allah.
TIJD daar draait erom

alles is constant in ontwikkeling alleen het gaat ERG langzaam vergeleken bij onze armzalige levensduur van pakweg 100 jaar per persoon.

En toch zie je over de eeuwen al veranderingen in de mensheid, we worden meetbaar langer (scheelt misschien wel 20-40 cm tov de middeleeuwen) vooral door het betere voedsel en de betere gezondheid

maar de veranderingen waar jij op doet duren honderdduizenden jaren, en in die tijd "Groeien" er niet alleen een paar benen aan, het hele dier verandert dan

daar kom ik weer met mijn (inmiddels oude) voorbeeld

Er is een hele mooie weergave van de geschiedenis van de aarde.

Een toren van houten planken en plankjes en elk plankje geeft een bepaalde periode van de aarde weer. Die toren is ca 2 m hoog en ergens boven het midden is bijv een (behoorlijk dik) plankje dat de tijd van de dino’s weergeeft.

Bovenop de toren ligt een hele dunne metalen plaat en de dikte van DIE plaat (bijna niks dus) geeft de historie van de mensheid weer (en dan echt vanaf de holenmens hoor, niet alleen de laatste 2 eeuwen).

Op de geschiedenis van de aarde zijn we helemaal niks!!!!

Voor hetzelfde geldt is een andere soort nog in opkomst maar komt pas over bijv 10 cm in die houten toren, dat lijkt niks maar op onze historie (als mensen) is dat REUZEVEEL
amigo
12 jaar geleden
Voor evolutie is het overleven niet belangrijk, want alleen de reproductie telt. Survival of the fittest wordt vertaald in fitness en de fitness wordt gedefinieerd als het aantal kleinkinderen van een gemiddeld individu met een bepaald genotype. Voor een groepje organismen dat hetzelfde gen draagt kun je dan vaststellen hoe groot de gemiddelde fitness is als je het aantal nakomelingen nauwkeurig bijhoudt. Is de fitness groter dan 1 dan is dat gen blijkbaar voordelig tijdens de omstandigheden van het onderzoek.

Er zijn ook andere definities voor fitness, uitgaande van genen, maar dat maakt voor het principe geen verschil. Bij een fitness groter dan 1 komt een gen in de volgende generatie meer voor dan in de vorige generatie.

Jij had eerst ook geen armen of benen, de aanleg voor je armen en benen ontstond pas nadat je als embryo een schedel en een chorda kreeg. Ons type armen en benen delen we met de Coelacanth, de longvissen en andere "vis"families die nu zijn uitgestorven, maar die de voorouders van alle viervoeters waren. De nog primitievere voorouders hadden wel een kop en een chorda, maar nog geen kaken en ledematen. Nog levende dieren met deze kenmerken zijn slijmprikken, lancetvisjes en lampreien.