Wat veroorzaakt de verkleuring van bomen in de herfst?

Herfst komt en het is zo mooi buiten. Waardoor komt dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Doordat het zonlicht afneemt, gaat er een kurklaagje ontstaan in het steelt je van het blad. Daardoor vermindert de toevoer van voedingstoffen en vocht. Het gevolg is dat het blad gaat verkleuren en in een later stadium los laat van de tak.

Mooie antwoorden, maar ik heb het even nagezocht en het klopt niet helemaal. De belangrijkste invloed bij het verkleuren is de daglengte en de boomsoort. In de nacht wordt geen chlorofyl meer gemaakt, terwijl de productie overdag nog de afbraak overtreft. Naarmate de nachten langer gaan duren blijft er steeds minder groen chlorofyl in het blad. De gele en rode kleuren kunnen worden gevormd met de suikers die overdag in het blad worden geproduceerd door het chlorofyl. Ik denk dat ook nachtelijke temperaturen nog belangrijk zijn, als bladeren tenminste vergelijkbaar zijn met appels, die als ze blootgesteld worden aan de koude nachthemel boven in de boom meer rode kleurstof gaan aanmaken. Het heeft denk ik vooral met suikergehaltes te maken. Het is ook zo dat bomen meer rood verkleuren als de dagen erg warm en zonnig zijn zodat er nog hoge suikergehaltes in het blad kunnen ontstaan. Ook de vorming van het kurklaagje dat het blad afsluit van de boom wordt door de verminderde daglengte bevorderd. Nadat dit kurklaagje helemaal is gevormd kan het blad gaan vallen. In de bron staat een goed verhaal over het ontstaan van de herfstkleuren.(engels)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100