Wat veroorzaakt de verkleuring van bomen in de herfst?

Herfst komt en het is zo mooi buiten. Waardoor komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Scheikundige achtergrond van bladverkleuring

In de herfst kan bij sommige planten-, struik- en boomsoorten het blad verkleuren naar geel (goudkleurig), oranje of rood (blauwe bes) en bruin. Doordat bij lage temperatuur in de herfst het chlorofyl in de bladgroenkorrels wordt afgebroken worden aanwezige pigmenten zichtbaar. Xantofylen maken een gele-, carotenoïden een oranje-, anthocyaninen een rode- en de tannines een bruine kleur zichtbaar.

Extra: waarom valt het blad eraf

Bladval in de herfst wordt voorafgegaan aan veranderingen in de weefsels aan of in de bladbasis. In de altijd al aanwezige afscheidingslaag (abscissie laag), die uit korte cellen met zwak verdikte wanden bestaat, ontstaat door frequente celdelingen een laag baksteenvormige cellen.

Vervolgens kan bladval op drie verschillende manieren veroorzaakt worden:

- door het oplossen van de middenlamellen van de cellen of
- door het oplossen van wanden en cellen of
- door de vorming van een kurklaagje door de bladsteel.

De nieuw gevormde beschermende laag isoleert het blad van de stengel. Onder deze laag vindt periderm-(uitwendig bedekkingsweefsel en te vergelijken met de epidermis)vorming plaats en worden door de productie van gom de vaten (xyleem en floeem) afgesloten.

----------------------------------------

Ik gebruik graag informatie van internet/boeken en vorm die dan naar mijn eigen inzicht tot een mooi verhaal.

Bovenstaande komt echter voor 99% van wikipedia en is in mijn optiek zo goed geschreven dat ik niet denk ik ik hier iets mooiers van kan maken in eigen woorden.
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, 't is je gelukt.
+
amigo
12 jaar geleden
dank je maar ik vond jouw antwoord eigenlijk ook al goed
ben benieuwd wat jelle er zelf van vindt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaan we weer.

Andere antwoorden (5)

Doordat het zonlicht afneemt, gaat er een kurklaagje ontstaan in het steelt je van het blad. Daardoor vermindert de toevoer van voedingstoffen en vocht. Het gevolg is dat het blad gaat verkleuren en in een later stadium los laat van de tak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemde vraag voor jou, maar goed:

"Elke plant of boom is een soort voedselfabriek. Ze nemen water uit de grond en gas uit de lucht op. En met behulp van zonlicht worden er dan twee stoffen aangemaakt: een soort suiker en een stof die de bladeren groen kleurt. Deze zijn het voedsel voor plant en boom; ze groeien ervan en het geeft ze energie.

In de herfst schijnt de zon minder. Bomen en planten weten dan dat ze zich moeten klaar maken voor de winter. Ze sluiten hun 'voedselfabrieken' en gaan als het ware te rusten. Zonder zonlicht worden er geen stoffen meer aangemaakt, en het groen verdwijnt langzaam van de bladeren. Nu komen de kleuren geel en oranje tevoorschijn.

Eigenlijk zitten oranje en geel altijd al in het blad, maar in de zomer kunnen we de kleuren niet zien omdat er dan het groen over heen zit."

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/waarom-verkleuren-bladeren-de-herfst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te overleven, moet de boom zijn blaadjes kwijt. Hierdoor geeft hij minder sap aan die blaadjes en daardoor verkleuren ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie antwoorden, maar ik heb het even nagezocht en het klopt niet helemaal. De belangrijkste invloed bij het verkleuren is de daglengte en de boomsoort. In de nacht wordt geen chlorofyl meer gemaakt, terwijl de productie overdag nog de afbraak overtreft. Naarmate de nachten langer gaan duren blijft er steeds minder groen chlorofyl in het blad.
De gele en rode kleuren kunnen worden gevormd met de suikers die overdag in het blad worden geproduceerd door het chlorofyl.

Ik denk dat ook nachtelijke temperaturen nog belangrijk zijn, als bladeren tenminste vergelijkbaar zijn met appels, die als ze blootgesteld worden aan de koude nachthemel boven in de boom meer rode kleurstof gaan aanmaken. Het heeft denk ik vooral met suikergehaltes te maken. Het is ook zo dat bomen meer rood verkleuren als de dagen erg warm en zonnig zijn zodat er nog hoge suikergehaltes in het blad kunnen ontstaan.

Ook de vorming van het kurklaagje dat het blad afsluit van de boom wordt door de verminderde daglengte bevorderd. Nadat dit kurklaagje helemaal is gevormd kan het blad gaan vallen.

In de bron staat een goed verhaal over het ontstaan van de herfstkleuren.(engels)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele antwoorden waar een hel lang verhaal wordt vertelt maar veel korter kan worden gemaakt.

Door het dalen van de temperatuur sluiten zich de haarvaatjes die de sapstroom naar de bladeren opgang houden.

Doordat de sapstromen afgesloten worden sterft het blad en verkleurt het.

De komende dagen zal dit fenomeen heel sterk naar voren komen, nu zijn vele bladeren nog gewoon groen omdat de dagtemperatuur nog behoorlijk hoog lag, deze gaat nu dalen en zullen de bladeren is snel tempo verkleuren en bij wat wind ook gaan vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je verhaal is TE kort geworden. Het legt niet echt helemaal uit waarom en hoe het verkleuren nu plaatsvindt. Kort is lang niet niet altijd beter! En nog een min voor het commentaar leveren op andere antwoorden, als ik er meerdere mocht uitdelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je toch is opnieuw de boeken in duiken. Dit is namelijk exact waarom de bladeren afsterven en niet dat de fotosynthese stopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zei: niet helemaal. Er mist nog een stuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dit klinkklare nonsens is weet iedereen die even gewoon zijn boerenverstand gebruikt. Zet die boom ergens binnen waar de temperatuur niet daalt onder de 15gr. C. en de boom verliest enkel zijn blad door ouderdom van het blad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De temperatuur mag dan niet onder de 15C dalen, maar er is dan nog steeds minder licht, doordat de dagen korter worden en dat is wat viridiflavus zei, niet dat het aan de temperatuur lag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag: "Wat veroorzaakt de verkleuring van bomen in de herfst" De verkleuring komt enkel en alleen door het stoppen van de sap stroom, de sap stroom stopt doordat de kou de haarvaatje doet samenknijpen. Wat jullie omschrijven is de reden waarom een blad een bepaalde kleur krijgt en niet de reden van de verkleuring. Verklaar anders is waarom vorige week vrijdag de meeste bomen nog volop groen waren en vandaag (tijdsduur zonlicht is slechts 1min. korter) de meeste bladeren al verkleurd zijn. Als jou theorie enigszins op waarheid was gebaseerd was het een 40jaar geleden niet mogelijk geweest om snijbloemen te kweken in de wintermaanden, destijds hadden ze nog geen verlichting om de dagtijd voor planten te verlengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig verhaal. maar verklaar nu is waarom een boom / plant de bladeren op een zelfde manier laat verkleuren als je de boom / plant (in een kuip / pot) tussen 1 mei en 21 juli geen water geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verklaar dan is hoe het kan dat de bladeren in Zambia verkleuren en afvallen, daar duurt nagenoeg elke dag even lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verklaring: geen water?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat beste Widar is wat ik nu jullie al zes dagen lang probeer te vertellen. Pas als een blad geen sap (water) meer krijgt gaat er een chemische reactie optreden waardoor er verkleuring van het blad optreedt. viridiflavus vergeet dat voor de aanmaak van chlorofyl twee dingen noodzakelijk zijn. 1 De sap stroom 2 zonlicht Voor de aanmaak van chlorofyl is niet veel zonlicht nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn gewoon meerdere redenen waarom bladeren verkleuren. Een is minder zonlicht, de ander is gebrek aan water. De vraag is: "Wat veroorzaakt de verkleuring van bladeren in de herfst?" Dan gaan we kijken, wat is er aan de hand in de herfst? Minder zonlicht, geen gebrek aan water (schrijft 'ie terwijl het buiten grauw is en regent).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is maar één reden waarom het verkleurt en dat is dat de haarvaten van de boom door de kou zich sluiten. Het beste is dat te zien bij het eerste nachtvorstje.