waarom tintelt je hele lichaam een tel als je ergens van schrikt? of is dit alleen bij mij zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat is niet alleen bij jou zo en heel normaal. Als je schrikt, raakt je lichaam in een staat van alertheid. Er kan wat bedreigends aan de hand zijn, dus je lichaam bereidt zich automatisch voor op een vecht- of vluchtreactie (of soms een freeze-reactie, verstarren of voor dood houden).

Het hormoon adrenaline komt vrij, je hart gaat sneller pompen, pupillen verwijden zich, spieren spannen zich aan, de ademhaling wordt sneller voor meer zuurstof etc. Dit alles om maximaal te presteren om jouw overlevingskansen zo groot mogelijk te maken. Dit is een evolutionair gevormde reactie.

Meestal is er niets aan de hand, maar de oude delen van het brein zorgen toch voor deze reactie. Het biedt waarschijnlijk meer voordelen dan nadelen dat dit nog steeds zo werkt.

Dat je een tinteling voelt, komt volgens mij doordat je huid tijdelijk extra gevoelig wordt zodat je iedere aanraking (potentieel gevaar) goed kunt waarnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed en helder uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'oude delen van het brein' Wellicht bedoel je dat 't al heel lang geleden in zijn basis (door evolutie) is gevormd, maar 't zijn natuurlijk geen oude delen van het brein... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt gelijk mmm, dat had ik beter kunnen uitleggen

Andere antwoorden (2)

Bij mij is het eerder dat me hele lichaam zich op een punt concentreert inplaats van in shock raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb ik ook heel vaak, soms heb je ook zo'n schok gevoel als je slaapt. Daarna tintelt mijn lichaam ook helemaal.
Ik denk dat iedereen het wel heeft