Waarom zijn kippeneieren nooit rond maar ovaal?

Is veel makkelijker voor verwerking en verpakking.
Rond is immers de meest ideale vorm (natuurkundig)
Is dit genetisch niet te manipuleren of is er een andere reden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Is veel makkelijker voor verwerking en verpakking." LOL. Als je dat de kippen aan hun verstand brengt dan zal je eens zien wat een ronde eieren je krijgt. Maar als ze jou niet mogen blijven ze doorgaan met die ovale eieren.

Het beste antwoord

Ze rollen dan minder snel weg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de uitleg van viridiflavus geloof ik dat dit het juiste antwoord is, omdat jij eerder was krijg jij de prijs.

Andere antwoorden (9)

Het is niet te manipuleren
Als een kip een ei legt word het ei onder het leggen hard door de peristaltische beweging word het ei ovaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De anus van een kip gaat langzaam dicht als het ei gelegd wordt. Het ei is zacht als het naar buiten komt en vormt zich dan. Daarom is het ovaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wist niet dat ze uit de anus kwamen, dank voor dit nieuwe inzicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de schaal is al hard als het ei naar buiten komt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien wat overdreven, maar wel duidelijk.
Dat heeft met de uitdrijving te maken. De huidige eivorm vergemakkelijkt het legproces...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kip heeft in haar lichaam altijd dooiers op voorraad. Als een dooier groot genoeg is valt het door een soort trechter waar het 20 minuten blijft. Dan gaat het door naar de eileider waar in drie uur het eiwit wordt gevormd. Het ei komt dan in het schaalvliesvormingsgedeelte, waar er twee schaalvliezen bijkomen. Daarna belandt het ei 20 uur lang in het schaalvormingsgedeelte waar de harde schaal wordt gemaakt.
En de vorm van dit harde-schaalvormingsgedeelte is nu eenmaal ovaal.
Eenmaal klaar wordt het ei door de kip uitgepoept en kunnen wij er een omeletje van bakken.

Ik kan me wel voorstellen dat Moeder Natuur deze ovale vorm heeft bedacht om het de kip makkelijker te maken om het ei uit te poepen!

Hier zie je een mooi filmpje van Willem Wever over het ontstaan van een ei!

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/hoe-maakt-een-kip-een-ei
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met heel veel fantasie lijkt de vorm wel op wij produceren als we moeten poepen

Het " eruit pers principe" is ook wel vergelijkbaar, die punt komt er als laatste uit

Het ene ei is trouwens veel ronder dan het andere

En hoe zo zou rond zoveel makkelijker verpakken, VIERKANT!!!! dat zou pas handig zijn

helaas is dat niet te realiseren
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha. Dat zou wat zijn. Een vierkant ei. Ik kan me er niets bij voorstellen, maar het zou wel heel apart zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft heel vroeger 's in de Donald Duck gestaan, maar uiteindelijk was het toch niet de ideale oplossing geloof ik. Het stapelde wel handig ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha.
Een hen doet er ongeveer 25 uur over om een ei te maken. Als de eicel bevrucht is door een zaadcel, vormt het ei een bescherming voor het kuiken. Het embryo voedt zich met het eigeel en het eiwit en na 21 dagen broeden komt het kuiken uit het ei. Een eicel rijpt in zeven tot tien dagen tot dooier, deze bevindt zich later in het centrum van het kippenei. De dooier gaat door de eileider op weg naar buiten.

Doordat het ei door de eileider wordt voortgestuwd, wordt de voorkant puntig, de achterkant blijft stomp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent de bronvermelding vergeten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kip_%28vogel%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx Sherlock
er zijn maar weinig eieren rond, hoewel dat van de bosuil er wel in de buurt komt.
een volmaakt rond ei zou niet groot genoeg zijn voor de ontwikkeling van het embryo.
de diameter van een ei is nl afhankelijk van de diameter van de eileider waar het ei doorheen moet om gelegd te worden.
een ovaal ei geeft meer ruimte om te groeien.
manipuleren gaat dus niet werken, zo het al mogelijk zou zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
Om dezelfde reden dat een drol ook op een punt eindigd. Zo niet, dan klapt je kont dicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik ook, maar als je naar de link van Friskvind gaat, dan lees je iets heel anders. Maar volgens mij hebben wij gelijk. Anders is het de omgedraaide wereld.
niko
12 jaar geleden
je hebt een plus verdiend.omdat het antwoord niet alleen goed is,maar ook omdat ik er hartelijk heb om kunnen lachen,en dat is onbetaalbaar.
De meest antwoorden zijn niet erg bevredigend, want de eieren van een patrijs zijn wel (bijna) rond. Over het algemeen is de vorm een compromis en ook is de vorm gebonden aan de ontstaansgeschiedenis van levende wezens, dus door celdeling, vorming van holtes, draaiing, insnoering of ingroeiing. De dooier van een ei is altijd praktisch rond, omdat het een enkele cel is die in hoog tempo voedingsstoffen uit het bloed naar binnen heeft gehaald en daardoor is opgezwollen. De cellagen om de dooier heen zijn van buiten in de buisvormige organen van de kip om de dooier heen aangebracht. Hier bepaalt de vorm van de schaalklier de vorm van het ei, waardoor het omgeven wordt door meer of minder langwerpige cellagen en een schaal.

Dan zijn er de voorwaarden voor natuurlijke selectie en die zullen van deze processen gebruik moeten maken. Het proces in de schaalklier kan dus niet zoveel kanten op en het kippeëi is zo ongeveer de meest ingewikkelde vorm die zo gemaakt kan worden. Langwerpig in plaats van rond en asymmetrisch in plaats van symmetrisch. De voordelen zijn duidelijk, want asymmetrische iets langwerpige eieren zullen niet zo ver wegrollen en altijd een spiraal maken. Dat is een duidelijk voordeel als de nesten niet op de grond liggen in een kuiltje zoals bij de patrijs. Blijkbaar legt de kip de eieren vaak op plekken waar het risico op wegrollen en vallen groot is.