Waar komt het "aandacht-miauwen" van katten vandaan?

Een kat die buiten zit en naar binnen wil, gaat voor de deur zitten miauwen om de aandacht van zijn baasje te trekken. Dat is niet het gewone miauwen, maar een geluid dat heel anders klinkt.

Ik vermoed dat dit geluid ook door wilde katten wordt gemaakt.

Is dat zo? Zo ja, in welke situaties gebruiken wilde katten deze aandachtstrekmiauw?

Toegevoegd na 19 minuten:

Het geluid dat ik bedoel, is (vermoed ik) dat wat in jelles antwoord 'yowl' wordt genoemd.

Volgens Google Translate heet dat in het Nederlands 'krollen', maar ik weet niet of ik Google Translate kan vertrouwen - ik ken het woord 'krollen' in ieder geval niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is aangeleerd gedrag, waarschijnlij kmeegenomen uit de jeugd van het beestje: Op het moment dat een kitten aandacht van de moeder zoekt (bv omdat het kitten de moeder niet kan vinden) dan reageert de moeder daarop. Echter, als de dieren ouder worden, gebruiken ze het niet meer. Tot ze bij ons komen, en wij hun normale signalen niet begrijpen. Om even de engelse wikipedia te quoten: A meow is a sound used by cats to signal a request to their mother or owner. Adult cats do not normally meow to each other, and so the meowing to human beings that domesticated cats exhibit is likely partly an extension of the use by kittens of this plaintive signal http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_communication#cite_note-2 Hun bron: The cat’s meow is her way of communicating with people. Cats meow for many reasons—to say hello, to ask for things, and to tell us when something’s wrong. Meowing is an interesting vocalization in that adult cats don’t actually meow at each other, just at people. Kittens meow to let their mother know they’re cold or hungry, but once they get a bit older, cats no longer meow to other cats. But they continue to meow to people throughout their lives, probably because meowing gets people to do what they want. Cats also yowl—a sound similar to the meow but more drawn out and melodic. Unlike meowing, adult cats do yowl at one another, specifically during breeding season. http://www.aspcabehavior.org/articles/98/Meowing-and-Yowling.aspx

wilde katten bedienen zich van een scala aan vocalisaties, maar mauwen naar elkaar doen ze niet. alleen jonge kittens piepen naar hun moeder. enerzijds zijn door de domesticatie van katten kitteneigenschappen bewaard gebleven bij de volwassen kat, waardoor ze naar ons mauwen. anderzijds zijn katten niet van gisteren, en hebben ze geleerd dat wij uitstekend te manipuleren zijn door gemauw.

Alle gedomesticeerde dieren, zijn gericht op de mens. Al deze dieren hebben geleerd met lichaamstaal en geluiden contact te maken met de mens. Mijn grasparkieten zetten het op een 'schreeuwen' als hun voer en/ of water op is en ze mij zien lopen. De kippen maken een speciaal geluid als ze honger hebben en mijn aandacht willen trekken. Onze kat, miauwt op een bepaalde manier, als ze aandacht wil voor haar net gevangen muis, heb je de muis bekeken, is het over en gaat ze weer naar buiten. Ze heeft een andere 'mauw' als ze naar buiten wil en de deur is dicht, zo maken ze wel 9 verschillende geluiden. Een wilde kat is erg schuw en zal de mens zoveel mogelijk ontlopen, dus daar komt het niet vandaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100