Dit is een vrij moeilijk te beantwoorden vraag, omdat deze snelheid niet constant is. De mens heeft drie soorten bloedvaten, namelijk de slagaders, de aders en de haarvaten.

De slagaders voeren het bloed aan. Voor het grootste gedeelte van het lichaam gaan deze dus met de zwaartekracht mee. De aders daarintegen moeten het bloed vanuit het weefsel naar het hart brengen. Dit kan niet omdat de zwaartekracht tegenwerkt. Daarom zitten er kleppen in de aders die het bloed voortstuwen.

De stroomsnelheid van het bloed verschilt dus per plaats. In de aorta is het al snel 30 cm/sec, terwijl het in de haarvaten 1000 maal langzamer is (de haarvaten doorbloeden de weefsels, en komen dus na de slagaders maar voor de aders). De bloeddruk is in de aorta +- 21 kPa (kilo pascal), maar in de aders nog maar 2 kPa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De artsen zien ons hart als een motor van het lichaam. Het pompt bij elke slag 30 tot 60 gr. bloed (snelheid van 7m per sec) de slagaders in.

Toegevoegd op 06-05-2009 15:02:33
De aorta ofwel lichaamsslagader is de dikste slagader in ons lichaam. Hij heeft de doorsnede van een tuinslang. Die dikte heeft hij nodig omdat er onder hoge druk veel bloed tegelijk doorheen moet stromen. In rust gebeurt dat met een snelheid van vijftig centimeter per seconde.