warom vallen bijen of wespen massaal dood neer?

ik heb een paar dagen geleden insecten spray gespoten maar nu vallen ze nog dood neer 2 dagen later massaal hoe komt dit want ik wil van ze af komt het door de koudere ochtenden of is het toch de spray nog

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.7K
Rieneke1
12 jaar geleden
jij bent goed bezig, het gaat al zo geweldig met de bijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijen hebben bestaansrecht, buiten je huis om (in mijn geval)
Elke vorm van ongedierte die bij mij binnen is riskeert de dood. Heet toch niet voor niks ONgedierte? Bijen, vliegen, muggen, allemaal krengen die ik niet in huis duld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een gehandicapte zoon van 10 en een dochter van 12 die door mijn voordeur naar school moeten en dan wil ik niet dat ze gestoken worden
Drepolli
12 jaar geleden
Bijen en wespen doen niks als je niet in het nauw drijft of als je bij hun nest loopt te klooien. Dus jullie maken jezelf bang, echter houd ik ook niet van die beesten in huis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje zeg, wat een goed werkende insectenspray. Hopelijk niet al te giftig voor mensen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gast: bijen steken niet zomaar. Wespen kunnen wel agressief zijn, zeker rond deze tijd van het jaar.
Bedenk wel: je pakt nu de wespen aan, maar blijkbaar zit ergens een plek waar een wespenkoningin het prettig vindt een nest te bouwen.
Misschien is het verstandig om in de winter te kijken of je die plek kunt ontdekken en goed kunt afsluiten (zoek even voor tips, want gewoon een plankje ergens voor werkt niet).

Antwoorden (2)

Er zijn op dit moment geen redenen waarom je massale sterfte van wespen of bijen in je tuin hebt. De kans is groot dat het door het spuiten van een insectenspray komt. Ik neem aan dat je specifiek op een nest of een nesten ingang gespoten hebt?

Later in de herfst vallen de wespennesten in nederland uit elkaar, en dan zie je wel zwervende wespen, welke uiteindelijk sterven. Maar wederom: Dat zijn geen massale events; je zal af en toe een keer ergens een dode wesp zien liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hebt gespoten op een nest, komen de wespen die toen niet thuis waren terug, langs het gif. Dit werkt op hun zenuwen en dan sterven ze alsnog. Tv Utrecht had een item hierover met Henk Westbroek deze week.
Wel vreemd dat er ook bijen sterven en ook jammer: het gaat al slecht met ze en we hebben ze nodig voor bevruchting van (voedsel) gewassen. Was vast je bedoeling niet...