Wat zijn genetische parasieten?

Blijkbaar leggen mensen geen eieren omdat genetische parasieten het DNA van de vroege voorvaderen verandert heeft. http://www.nu.nl/wetenschap/2625362/zwangerschappen-mens-danken-parasiet.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik ben het zeker niet oneens met de strekking van de andere antwoorden, ik zou alleen willen trachten het veel eenvoudiger te verwoorden (en daarmee toch anders)

Een parasiet (EEN GEWONE parasiet dus) is een levensvorm die zich ten koste van een ander organisme (de gastheer) in stand houdt en vermenigvuldigt. De schade aan de gastheer is (meestal) niet zo groot dat deze aan de relatie ten onder gaat.

Een genetische parasiet doet in principe gewoon hetzelfde, hij vertrouwt op het metabolisme van een gastheer om zichzelf te vermenigvuldigen. Dit type kwam het uiteindelijk in de voortplantingscellen terecht en werd van generatie op generatie doorgegeven.

En daarom wordt het een genetische parasiet genoemd.

In feite (maar dit geheel op mijn eigen account) zitten we dus met een stukje vreemd dna van deze parasiet opgescheept MAAR omdat we nu niet meer zonder zouden kunnen, zou je kunnen stellen dat het van een soort symbiose kunnen noemen of dat wij het hebben geassimileerd (of zij ons, ha ha)
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Virussen zijn genetische parasieten. Ze kunnen alleen bestaan bij de gratie van levende wezens, omdat ze het metabolisme en de celdelingsmechanismen van die organismen nodig hebben om zichzelf te kopiëren en zo "voort te planten".
Virussen werken door een stukje DNA dat ze meevoeren, in te planten in het DNA van de gastheercel. Doordat deze cel zijn eigen DNA continu leest en de code uitvoert die dient voor de aanmaak van eiwitten en andere zaken, maakt de cel zelf nieuwe viruspartikeltjes aan die vervolgens weer vrijkomen en andere cellen kunnen infecteren.
Algemeen wordt aangenomen dat veel van dit viraal DNA is achtergebleven in het genoom van de meeste diersoorten, en bij heeft gedragen aan de evolutie ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik heb het artikel uit Nature Genetics even bekeken en het gaat om zogenaamde transposons (= springend gen) en dit kan je ook wel een genetische parasiet noemen.
Dit is een los stukje DNA zonder omhulsel dat probeert in een ander organisme binnen te komen. Zodra dit gelukt is gaat dit stukje DNA tussen het DNA van de gastheer zitten en wordt hierdoor ook 'gebruikt'. Hierdoor gaat de gastheer meer van deze stukjes DNA maken die zich dan ook weer kunnen verspreiden (=parasiet). Echter krijg je dan als mens opeens een nieuw/ander stukje DNA erbij en dit kan, net als bij een spontane mutatie, leiden tot een verandering (zoals bijvoorbeeld een andere zwangerschap zoals in dit artikel staat). Dit gaat natuurlijk wel heel geleidelijk.

Zou anders mooi gemeen zijn, stel je bent een van onze oer-voorouders, je legt altijd eieren en opeens krijg je 9 maanden een dikke buik met een kind erin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het menselijk DNA bevat een opvallend groot deel wat onnuttig is en daarom junkDNA genoemd wordt.
Hierin is oa het materiaal opgenomen van retrovirussen.
Dus naast dat gewone virussen genetische parasieten zijn, maken die op zich geen deel uit (of gaan dat uit maken) van ons eigen DNA. Ze "lenen"alleen ons systeem om zelf hun DNA te kopieren maar zijn in feite niet echt genetische parasieten omdat ze ons eigen DNA op zich niet stelen.
Bij retrovirussen ligt dat anders en dat maakt ook dat ziekten als HIV zich zo slecht laten aanpakken, zij knoeien wel degelijk met ons eigen DNA en richten ons ten gronde.

Gewone virussen maken ons soms ziek door het afscheiden van toxinen (gifstoffen) waardoor we ons ziek voelen.

Omdat virussen echten soms maar kort en soms helemaal niet zonder "gastheer" kan, zoekt het wegen om anderen "aan te steken" .

Dus je kunt een virus zien als een hele slechte boodschap in DNA en zeker als parasiet maar dikwijls niet als genetische parasiet.

Of dat echter de reden is waarom we geen eieren leggen?
Volgens mij spelen andere redenen een belangrijkere rol.