Waarom groeien bij een kikkervisje de achterpoten als eerst? En waarom niet de voorpoten?

mijn docent biologie houdt van waarom vragen, dus wil ik graag weten WAAROM de achterpoten als eerste groeien

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Amadea
12 jaar geleden
Dan is het dus huiswerk en moet jij zélf het antwoord hierop opzoeken!
niko
12 jaar geleden
eigenlijk is het geen goede vraag.ten eerste groeit alles bij het kikkervisje tegelijk,en ten tweede vraag je feitelijk waarom de natuur is zoals ze is.daar is geen antwoord op mogelijk.

Het beste antwoord

Omdat dat niet zo is. Het aanschakelen van genen gaat bij gewervelden van de kop naar de staart. Het kikkervisje heeft eerst uitwendige kieuwen die worden overgroeid met een huidflapje. Dit huidflapje maskeert vervolgens de aanleg van de voorpootjes.Bij de metamorfose van de volgroeide larve zijn de kieuwen al verdwenen en verdwijnt het huidflapje, en voila volledig ontwikkelde voorpootjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat hij met zijn achterpoten beter kan zwemmen dan zijn voorpoten, en omdat zijn achterpoten groter en sterker zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de achterpoten meer ontwikkeld moeten worden dan de voorpoten. Denk aan spiermassa e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dieren zijn er op gericht om te overleven in de natuur.
Omdat een kikkervisje voorlopig in het water leeft moet hij zich zoveel mogelijk aanpassen om in deze situatie de meeste kansen op overleven te krijgen. Voorpoten zijn handig om mee te lopen en dat is voorlopig niet aan de orde. Hoewel de kikkervis met zijn staart zwemt heeft hij straks als de staart verdwijnt zijn achterpoten nodig om te zwemmen. Deze worden daarom als eerste aangelegd. Nu de kansen voor de kikkervis in het water optimaal zijn om te overleven kunnen de voorpoten zich gaan ontwikkelen om straks aan land te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst zijn voorpootjes zou hij alleen maar last van hebben.
Dan kan hij slecht zwemmen en niet lopen.
Al dit soort ontwikkelingen zijn gedurende de evolutie al zo bepaald.