zijn enzymen organisch, zoja gaan ze dood/zo nee zijn ze anorganisch, dus mineralen o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

Een enzym is een eiwit dat een bepaalde reactie versnelt, vertraagt, start of stopt, een soort katalysator

Enzymen zijn dus organisch en kunnen kapot (op de één of andere manier spreek je toch niet van dood).

Vrijwel alles op deze planeet (maar er zijn prachtige uitzonderingen), dat leeft kan in ieder geval niet tegen te extreme temperaturen en te zuur en te basisch.

Het koken van een ei is een mooi voorbeeld van het kapotmaken van eiwitten, de strengen ontvouwen zich dan en kunnen nooit meer terug in hun oorspronkelijke vorm (in een mooi woord: denaturatie). Met enzymen kan hetzelfde gebeuren. Daarom wordt bijv afgeraden moedermelk in de magnetron op te warmen, dan kan het plaatstelijk te heet worden met ook denaturatie van waardevolle eiwitten tot gevolg.

Heel zuur en heel basisch werkt ook zo, daar zijn je toiletreiniger en andere schoonmaakspullen een voorbeeld van.
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Enzymen zijn eiwitten en die zijn vrijwel volledig orfanisch opgebouwd. Je hebt wel enzymen waar een metaalion aan gekoppeld is maar dat is dan relatief maar een klein deel van het enzym
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel enzymen organisch zijn, gaan ze niet dood. Ze leven namelijk niet. Niet alles wat organisch is moet leven. Ze zijn wel geproduceerd door levende dingen.

Na verloop van tijd gaan deze eiwitten gewoon 'kapot' en werken ze niet meer.