Hoe kan je iets overerven van je overgroot ouders?

Mijn vader is in dezelfde opzichte een driftkikker als mijn overgroot opa..(volgens zijn moeder). Allebei mijn vaders ouders hebben daar absoluut geen last van en zeggen altijd dat die dat heeft overge-erfd. Maar hoe kan dit dat hij dat wel heeft en mijn opa en oma niet? Zij moeten toch ook iets van dat inzich hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4K

Antwoorden (4)

Erfelijk bepaalde genen/karaktereigenschap kunnen wel eens een generatie overslaan. Deze generatie die word overgeslagen is dan wel drager van dit stukje gen, maar het komt niet tot ontwikkeling...

Dit principe geld eigenlijk bij alles dat erfelijk overdraagbaar is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
word, geld?
de oneven en de even generaties, heel vaak slaat een eigenschap een generatie over... Het zit er wel, maar uit zich precies geïnverteerd...

Boosheid, kan zich uiten naar buiten of naar binnen, maar dan speelt boosheid een rol in alle generaties, maar bij de even eneraties uit zich dat extern en bij de oneven intern...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karatereigenschappen zijn voor wel 75 % erfelijk overdraagbaar.
Maar er zijn geen duidelijke regeltjes voor.
Meestal lijkt de dochter op de moeder en de zoon op de vader, incl. de karakters.
Maar soms is dat geheel anders en lijkt de dochter meer op haar vader en de zoon meer op zijn moeder, ook meestal weer met de karaktereigenschappen.
Ook kan je sommige eigenschappen van je opa of oma hebben, of zelfs nog meer generatie's terug.
Ook kan de dochter uiterlijk wel op haar moeder lijken maar het karakter of een gedeelte er van van haar vader.
Zo zijn alle mogelijke combinatie's mogelijk.
Alle eigenschappen van vele generatie's geleden kunnen nog steeds een klene of grote rol spelen.
Maar kunnen ook generatie's overslaan .
Ook kunnen er zo nieuwe eigenschappen ontstaan die overerfelijk kunnen worden, anders zouden ook alle mensen op elkaar lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet in overerven van gedrag.

Naar mijn idee wordt gedrag altijd aangeleerd. Karakter wordt in de eerste 3 levensjaren gevormd. Dit omdat een kind moet (over)leven tussen de ouders.

Als een ouder (in jouw geval) een driftkikker is. Zal het kind in de eerste jaren (totdat het groter wordt, waarschijnlijk de pubertijd) zich moeten verschuilen.
Een kind wordt tussen zijn ouders onzichtbaar op zo een moment. Maar als het kind buiten zijn ouders is, dan kan het kind of onzichtbaar blijven, of zelf ook een driftkikker worden (zoals hij het als voorbeeld heeft gehad).

Agressie (driftkikker) heeft ook veel te maken met macht. Het is een oergedrag, omdat men niet hun emoties in woorden om kan zetten.
Het gedrag wilt de macht krijgen over anderen.

Als je grootouders onzichtbaar zijn gebleven, dan zijn zij ook heel gevoelig en vatbaar voor macht. Ze laten deze macht eenvoudig door andere nemen. Ook voor hun kinderen in de puberteit. Het is voor de kinderen dan ook eenvoudig om driftkikker te ontwikkelen.

Het grootste eigenschap van driftkikkers zijn, dat zij nooit geleerd hebben om hun emoties te vertalen naar woorden. Dit komt omdat a) hun ouders het niet kunnen. Of b) de emoties mochten er nooit zijn.
Omdat ze er bij b) nooit over mochten praten, lieten ze het zien via gedrag (het moet er toch een beetje uit).
Driftkikkers hebben nooit geleerd om hun emoties te communiceren of hebben dat nooit mogen doen.