Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke paddenstoel zou dit zijn, 10cm hoge stuifzwam?

Kwam deze paddenstoel tegen bij het bos. Hij was los van de grond en ongeveer 10 cm hoog. Ik heb dit nog nooit gezien. Misschien een mutant van een aardappelbovist, of is het toch een echte soort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt alsof de boven kant er van af is gehaald, maarja ik heb geen verstand van paddenstoelen : ) Dus daarom ook als reactie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijk op een stuifzwam die is kapot gesprongen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad! Daarin zitten de sporen en door de "ontploffing" zijn die nu vrij gekomen en verspreid. Dat gaat ook zo bij een aardappelbovist, maar dat is een andere soort (wel ook een stuifzwam).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden iedereen. Het lijkt mij ook de stuifzwam. Komt algemeen voor staat erbij, nou ik had deze nog niet eerder gezien.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik vermoed de afgeplatte stuifzwam, Vascellum pratense.
Een algemeen voorkomende soort, volgens Soortenbank.nl: "Voorkomen: In bermen, weinig bemeste graslanden, mosrijke gazons, op kortgrazige plekken in bossen, struwelen, parken, heiden."

Hier zie je een aantal foto's van onrijpe en rijpe exemplaren: http://www.vogeldagboek.nl/index.php?q=gallery&g2_itemId=18990
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoef je niet te vermoeden. Deze soort is makkelijk te herkennen. Mooie foto's ook van de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben meestal niet absoluut zeker met al die paddenstoelen, vind ze lastig te determineren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Hippo, volgens mij heb je precies de goede aangegeven.