waar zijn de keel en neus amandelen voor?

hoor vaak dat ze verwijderd worden maar waarom zitten ze er?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ze worden steeds minder vaak verwijderd. Voor een deel omdat de medische wetenschap denkt dat ze toch een kleine rol spelen bij het immuunsysteem. Daarnaast groeien ze soms ook weer aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
De amandelen bestaan uit lymfeweefsel waarin zich lymfocyten bevinden. Dat zijn cellen die betrokken zijn bij de afweer. Bacteriën en virussen komen via de neus en keel als eerste in aanraking met dit lymfeweefsel.

Bij jonge kinderen kan besmetting in dit weefsel al snel leiden tot ontstekingen wat de reden is voor de verwijdering. Als je ouder wordt en meer antistoffen hebt opgebouwd heb je hier minder snel last van.

Toegevoegd na 5 minuten:
In de bron medische informatie over het verwijderen van amandelen. Op gezondheidsnet staat een video die de medische kant belicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanwaar de min? Kan je aangeven wat er niet goed is, dan leer ik daar van.