Waarom houdt de BMI meter van de Hartstichting geen rekening met je geslacht?

Een man mag toch meer wegen dan een vrouw...

http://212.78.187.13/bmi/
Hartstichting BMI meter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een raar ding ; het is maar goed dat ik ben afgevallen, want mijn oude gewicht staat er niet eens op.... De BMI klopt wel trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zojuist uitgerekend dat ik nog maar 60 centimeter hoef te groeien (in de lengte) om een ideaal gewicht te hebben ;-)

Het beste antwoord

Dat is niet nodig.
Vrouwen mogen namelijk een hoger vetpercentage hebben, en vet is lichter dan spieren. Dat wat mannen meer mogen wegen, wordt dus opgeheven door het feit dat ze relatief meer spiermassa hebben.

Een man en een vrouw met dezelfde lengte en het zelfde gewicht hebben dus de zelfde BMI. Alleen heeft de vrouw dan relatief iets meer vet, maar dat mag ze ook hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Ik weet ook niet waarom je bij veel BMI-meters je geslacht moet invullen. Als ik er zo eentje neem bijvoorbeeld deze :

http://www.voedingswaardetabel.nl/bereken/bmi/

komt er bij hetzelfde gewicht/lengte voor man en vrouw ook het zelfde uit. )

Toegevoegd na 3 minuten:
Het enige dat verschilt voor e geslachten is de maximale en minimale ideale gewichten bij het juiste maximale en minimale vetpercentage.Speel er maar eens mee. (Die uit mijn link dus, niet die van de Hartstichting).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, het speelt dus geen rol het geslacht. Dat verbaast me wel een beetje!
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij aanvankelijk ook, maar toen ik er een beetje over nadacht, verbaasde het me eigenlijk niet meer. Stel je neemt een man en een vrouw (30+) van 1.70. Beiden wegen ze 90 kilo. Beiden hebben een BMI van 31.1 De man heeft echter een overgewicht van 24.1 kilo, de vrouw van 28.6 kilo. Echter, een vrouw MAG wat meer vet hebben dan een man (ik meen uit mijn hoofd 27 tegen 17 %) . Dat vet is lichter dan die spieren, dus heeft de vrouw meer overgewicht. De verhouding tussen lengte en gewicht echter (want dat IS een BMI) is gelijk. De toegestane ideale gewichten zijn alleen verschillend. Ook zal je opvallen dat het maximale gezonde gewicht gelijk is, maar het ideale gewicht verschilt. Dat heeft weer met die vetmassa te maken. BMI is echter een graadmeter, en zal voor een kurkdroge gespierde bodybuilder zonder een grammetje vet overgewicht geven, en een goed gewicht voor een zeer slap popje dat nauwelijks spieren heeft maar relatief teveel vet. Gezond gewicht is veel meer dan je BMI alleen.

Andere antwoorden (1)

Heb er enkele bekeken en tot nu toe zijn ze allemaal gelijk voor man en vrouw.(google maar eens)Moet zijn dat het geslacht hier toch geen directe rol in speelt.
Bronnen:
fremar