Waarom heb je 2 longen???

ik snap niet waarom je twee longen hebt, een links en een rechts. je kunt toch beter een grote long of als je er toch al twee hebt, er twee bij doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je hebt ook twee nieren, oren, ogen, handen, armen, benen, etc. Als backup lijkt me!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist het niet zeker, vandaar als reactie, maar ik heb hem nu ook even als antwoord geplaatst, is wat overzichtelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MMM, goeie vraag. Maar het zou lullig zijn dat je long uit zou vallen en je geen adem meer kan halen. Eigenlijk precies wat Antine96 zegt: als Backup.

Antwoorden (8)

Anders krijgt het lichaam niet voldoende zuurstof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan kun je toch beter een grote long nemen of vier kleinere!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1
Da's allemaal een product van de evolutie. 1 Long hebben zou gevaarlijk kunnen zijn voor het geval de long gewond raakt - je hebt er dan geen meer om op terug te vallen. Twee longen minimaliseert dat probleem, omdat er (als er eentje stuk gaat) een over is om mee verder te ademen.

De evolutie bepaalt meestal ook dat de meest eenvoudige manier de beste is - wat betekent dat bijvoorbeeld vier longen het te complex zouden maken (en die longen zouden per stuk maar erg weinig lucht binnenkrijgen).

Waarschijnlijk zouden mensen die vier longen hebben - als die ooit door een toevallige mutatie waren geboren - een kleinere overlevingskans hebben dan mensen met twee longen.

Dus, kort samengevat: het is het meest eenvoudige ontwerp dat wel rekening houdt met eventuele beschadigingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 harten zou ook wel handig zijn... ;)
Zodat als de ene het begeeft, de andere het nog wel doet, en je kunt blijven leven. Net zoals dat je twee nieren hebt. En twee ogen, oren, benen, armen, etc. Als backup.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar bij longen gebruik je ze allebij en bjj nieren maar een daar is het wel voor backup ja maar longen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je nieren gebruik je ook allebei hoor.. Als er éen wegvalt kan de andere dat werk opvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een arm of been mist kan die de gehele functie van het andere been/arm echt niet overnemen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom dan maar 1 hart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nelly3 dat dacht ik eigenlijk ook meteen.. waarom maar 1 hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hart is verbonden aan het gehele aderstelsel,en is op deze wijze voor het lichaam te komplex nog een tweede hart toe te laten,dat is één reden,er is echter nog een tweede reden:
Een hart is buiten een spier ook een pomp,een waterpomp dat in plaats van water bloed door het lichaam pompt.
Moest er echt een tweede hart zijn,dan zou de ene pomp de andere tegenwerken,voor de gezondheid zou dit dus niet bevorderend zijn,integendeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@daan, nee, maar als je maar 1 arm zou hebben, en die valt weg, is dat erger dan als je er 2 hebt en je houdt er maar 1 over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zo het idee dat mijn tweede been niet enkel een reserve is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, klopt. Evenals dat je niet maar éen long gebruikt. Maar ALS er iets gebeurt met je andere been, heb je er altijd nog éen over. Makkelijker dan geen enkel been, lijkt me zo.
Ik denk omdat de longslagader veel makkelijker bijde longen kan komen nu. Het is veel moeilijker om in het midden van een groot stuk dan in het midden van 2 kleine stukken. Dit is efficienter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap antwoord niet helemaal :s
Niet alleen 2 longen maar ook verschillende andere organen hebben we dubbel!
Daaruit blijkt de gulle edelmoedigheid waarmee God de mens heeft geschapen.

Toegevoegd na 8 minuten:
De Schepper is bij de bouw van onze verschillende organen en lichaamssystemen met gulle edelmoedigheid te werk gegaan.
Hij heeft zich niet tevreden gesteld met een absoluut minimum.
Het lijkt erop alsof overdaad in plaats van zuinigheid zijn motto is geweest.

Ja hij is een blijmoedige gever,wat hij graag ook in de mens terug ziet die naar zijn beeld is geschapen!

(2 Korinthiërs 9:7) . . .Laat een ieder doen zoals hij in zijn hart heeft besloten, niet met tegenzin of onder dwang, want God heeft een blijmoedige gever lief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 geslachtsorganen konden er zeker niet af dan :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
roggen hebben er wel 2!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 harten was ook handig geweest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hanson: heren hebben 2 ballen, dames 2 eierstokken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan mannen met twee penissen die beiden functioneren:http://www.medicalfacts.nl/2006/08/21/een-24-jarige-man-uit-india-met-twee-penissen-neemt-binnenkort-afscheid-van-eentje/
En dat fenomeen is niet eens zo zeldzaam:
http://uitgeverijatlas.nl/omslagenatlas/Kompanje_Penisverkorter.pdf
Er bestaan ook mensen met zowel een penis én een vagina:Zie: http://uitgeverijatlas.nl/omslagenatlas/Kompanje_Penisverkorter.pdf
en zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hermafrodiet
Ook bestaan er zeer uitzonderlijke mensen met twee harten:
Tenminste,dat wilde ik graag geloven,dus ging ik op internet zoeken,maar ik kon niks vinden.
Enkel op TV zag ik eens zoiets,maar daar betrof het een hartpatient met een slecht hart,die kreeg een donorhart terwijl ze zijn eigen hart lieten zitten omdat die het nog een beetje deed,en zo had deze patiënt dus twee harten.
Maar twee harten van geboorte?Ik dacht het niet.
Bij een long is het de oppervlakte die telt, niet de inhoud. Met 2 aparte longen bekom je een groter oppervlak dan met 1 grote long.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens 1 ademteug vullen de longblaasjes zoals ze nu zijn zich,onder normale omstandigheden,volledig met lucht zodat de long compleet uitzet.
Zou je in een ademteug 1 grote long moeten laten uitzetten dan heb je meer lucht nodig in een ademhaling.
Vergelijk het met een grote ballon opblazen,kost een paar keer blazen en 1 kleine ballon ,die blaas je zowat op in adem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marjoleintje,ik vind dit een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de reden waarom een long uit vele longblaasjes bestaat en niet als 1 ballon wordt opgeblazen.
Dit verschijnsel heet redundantie.
Belangrijke systemen worden altijd in tweevoud uitgevoerd.

Dus bij infectie van een long, heb je nog die andere en kun je blijven leven. Net als bij de nieren.