Kunnen honden elkaar verstaan ongeacht welk ras en uit land ze komen?

Toegevoegd na 2 minuten:
correctie: en uit welk land ze komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In tegenstelling tot enkele andere antwoorden , zal ik juist willen aangeven dat "het elkaar verstaan" tussen honden een kwestie is van zowel de lichaamstaal van elke hond als OOK via de geluiden die ze produceren :) Heb zelf jarenlange ervaring opgedaan door ook honden vanuit het buitenland hier in de opvang te nemen. (doe ik intussen niet meer omdat er inmiddels TE veel honden hier al zijn en ipv zoals 10 jaar geleden paar bv 4-6 stichtingen dit regelden, zijn er nu rond de 150 stichtingen! ;)) Toch was ook deze (lange) ervaring zeer boeiend en leerzaam! De Alpha-hond in mijn roedel (voor de beestenboel hier de roedelleider) gaf naar mij toe steeds aan "als bv een blaf of grommetje, een extra aandacht en actie van mij vereiste". Hij corrigeert op zeer gezonde/hondse wijze hier honden die de 'roedel -en rangorde' eerst nog niet genoeg begrijpen. Vaak stond ik versteld van zijn "pietluttigheid" en al zijn zintuigen voor kleine details... Zo reageerde hij soms niet eens als er een opvanger (voor ons menselijke oor klonk dit dreigend) veel gromde. Het maakte hem ook NIETS uit of de hond dan bv uit Spanje, Griekenland, Portugal, Turkije, Curaçao of gewoon uit NL kwam. Hele communicatie tussen honden is denk ik een mix van de lichaamstaal, de geuren die ze onderling ruiken en het gehoor dat elkaar "vertelt" wat van belang kan zijn . Deze combinaties en dus samen bepalen hele gedrag onderling. Daarom kan zelfs grommen binnen de 'hondentaal' meer functies en betekenissen hebben dan bv angst, onzekerheid, dreiging, agressie op komst etc! De taak die dan mij resteert, is behalve goed observeren en letten op de signalen die de Alpha hond hier geeft, gedrag soms bijsturen. Als je nog vragen heb, dan lees ik ze wel onder de eventuele reacties hier :)

Nee, uit onderzoek is gebleken dat dieren elkaar niet kunnen verstaan als ze uit een ander gebied komen. Ik heb zo het onderzoek niet paraat, maar ik meen me te herinneren dat het om vogels ging. Zal met andere dieren niet veel anders werken. Het meeste van een hond wordt echter middels lichaamstaal doorgegeven. Aan Cesar the Dog Wisperer te zien, is lichaamstaal van honden wel universeel.

Vermits de meeste honden weinig in contact komen met soortgenoten kunnen ze ook moeilijk een eigen "streektaal" ontwikkelen, en zal er weinig of geen verschil zijn in de communicatie tussen 2 Nederlandse of 2 honden uit verschillende landen. Wel is het zo dat bij vinken bepaalde dialecten voorkomen, afhankelijk uit welke streek ze afkomstig zijn.

Ze verstaan niet alles van elkaar, ook al komen ze uit hetzelfde land. Maar als ze bijten, grauwen, kwispelen of op hun rug gaan liggen dan begrijpen ze elkaar wel. Net zoals iemand die in België tegen je lacht dat je deze persoon wel begrijp ook al versta je deze misschien niet (doordenkertje).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100