Hoe heten die plantjes die hoog in de nissen van oude huizen groeien? Zijn ze schadelijk voor de gevel?

Er groeien plantjes op mijn 19'de eeuwse gevel. (op een hoogte van 12 meter )
Eerst dacht ik dat het een soort mos was , maar het trekt eigenlijk meer op eendenkroos en het groeit in bosjes van zo'n 20 cm op 15 cm.
Iemand een idee over welk plantje het gaat.
Zijn ze schadelijk voor de voegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Op hele oude muren groeien echte muurplanten, dat zijn plantjes die in de oude verweerde voegen tussen de stenen kunnen groeien.
Dat zij meestal twee soorten muurvarentjes en het muurleeuwenbekje, soms klein glaskruid.
Ze doen geen noemenswaardige schade aan de muren.
Zijn de muren erg slecht, dan kunnen er ook andere soorten planten op gaan groeien, tot vlieren, lijsterbessen aan toe.

Toegevoegd na 20 minuten:
Op je foto zijn muurvarentjes te zien, die echt niets doen aan de voegen.

Toegevoegd na 5 uur:
De juiste botanische naam is......Asplenium ruta-muraria
Het is de meest voorkomende muurvaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk een soort look

Toegevoegd na 2 minuten:
daklook dus
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kunt u uitleggen hoe u op dat antwoord komt? Naar mijn idee lijkt geen enkele looksoort op eendenkroos.
anneliez
12 jaar geleden
Kunt u op een hoogte van 12 meter precies zeggen hoe iets eruit ziet?
bevendien heb je look in verschillende vormen
Als eerste zou ik niet zo 1-2-3 kunnen zeggen wat voor plantje het is, daar heb ik toch wel een foto voor nodig.

Over het algemeen zorgen kruidachtige planten er niet voor dat de voegen stukgaan. aangezien het een nisje is waar het plantje groeit, denk ik dat er wat plantenmateriaal is gekomen door de wind, waardoor er een ander plantje kon groeien. als het nou een beginnend boompje was, zou het kunnen dat de wortels zich in de voegen boren. Maar kruiden doen zoiets niet of veel minder.

Ik zou me geen zorgen maken. Als het plantje is uitgegroeid en wat dood is, zou je een kijkje kunnen nemen in het nisje, zien wat de schade is, als die er al is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het zou muurvaren kunnen zijn, of een soort ereprijs, trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is het.....dankjewel.
Het is moeilijk iets op te zoeken wanneer de naam niet kent.
Nu kan ik me verder helpen op het net ( om na te gaan of mijn gevel moet gereinigd worden of niet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er nu een fotootje bijgevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
super! echt een muurvaren!