Kunnen wij als mens zijnde het immuunsysteem van moeder Aarde versterken?

Toegevoegd na 1 dag:
met het woord 'immuunsysteem' wordt in dit geval het herstellend vermogen bedoeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds wanneer heeft de aarde een immuunsysteem?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee joh, dat zie je verkeerd. Je *stelt* gewoon dat de aarde een immuunsysteem heeft. De juistheid van dat uitgangspunt ga je natuurlijk niet controleren - in plaats daarvan ga je voort-theoretiseren, zonder verbanden te leggen met de realiteit. Da's veel leuker, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ozonlaag, de magnetische polen, de vruchtbaarheid van het grond. Reken dat maar als onderdeel van het immuunsysteem.
Cryofiel
12 jaar geleden
Waarom wil je zo graag een andere naam geven aan dingen uit de gewone klassieke natuurkunde? En dan nog wel een naam die allerlei connecties doet vermoeden die er helemaal niet zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben niet zo bekend met de nomenclatuur van de klassiek natuurkunde. Tijden en wetten veranderen, maar wat de aarde bezit, gebruiken we omwille voor onszelf, dit veranderd niet. Je stelt zelf voor het voortestellen dat de aarde een immuunsysteem heeft, want dat is veel leuker toch?
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je zo redeneert, hoeven we geen ontwikkelingshulp meer te geven. We stellen ons gewoon voor dat er geen oorlog, geen armoede, en geen honger meer is. Da's veel leuker, toch? (Iets zegt me dat we toch echt meer bereiken wanneer we realistisch durven zijn...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De term immuunsysteem doet vermoeden dat er voortdurend aanvallen van buiten de aarde zijn, waar de aarde zich tegen beschermd. Deze zijn hooguit in de vorm van straling en ruimtepuin, welke tegengehouden worden door de magnetosfeer resp. de dampkring. Wordt dát wel bedoeld door de vraagsteller? Of doelt Paulusch op de mens als plaag van binnenuit? In dat geval kun je niet spreken van een immuunsysteem, want de mens maakt onderdeel uit van de aarde, en is niet een soort buitenaardse plaag. Dat de mens schade aan de aarde toebrengt en aardse processen ontregelt is een ander verhaal. Een verdere toelichting op deze vraag is geen overbodige luxe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben er ook wel benieuwd naar idd. waarom spiritueel en niet verstandig omgaan met het milieu? en hoe zou je dit in godsnaam op een spirituele manier kunnen doen? de CFK's uit de ozonlaag chanten ofzo? ik weet echt niet wat ik hierbij moet denken. wat toelichting is dus zeker gewenst!!!

Het beste antwoord

De aarde heeft al een enorm sterke immuunsysteem. Anders zou het er niet meer zijn, zeker na wat wij er allemaal mee en op doen.
Het zal nog sterker kunnen worden als wij stoppen met alleen maar consumeren en nemen. We hebben dan allemaal niet perse nodig, maar doen het alleen maar omdat het gemakkelijker is en goedkoper. Bovendien heeft de aarde alles in zich wat wij nodig hebben, dus erg vreemd is het niet dat we alles zijn gaan nemen.
We zijn op bepaalde dingen al meer bewust geworden, zoals dat we niet zomaar meer een boom nemen, maar we daartegen ook weer een nieuwe boom planten. Dit is een begin, en kan met vele andere zaken ook gedaan worden, die we nog niet doen.

De aarde is alles wat we hebben, jammelijk is het nog lang niet zover dat de aarde door onze toedoen onbewoonbaar (ook weer vanuit onze standpunt) is geworden, waardoor we nog meer willen gaan doen.
Maar gelukkig is de aarde al erg sterk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Heeft de aarde een sterk immuunsysteem? Of kun je beter heel gewoon zeggen: de aarde is groot, de mens is klein, en de mens is (nog?) niet in staat geweest de grote aarde al te zeer te veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7 miljard mensen en noem ik niet een kleinigheid. Het van de aardbol vegen van 30% van alle soorten organismen (!) in slechts een ontzettend korte tijd (de duur van de industriële revolutie tot nu toe) ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn in het verleden wel vaker binnen korte tijd veel soorten van de aardbodem verdwenen, het is maar hoe je er tegen aan kijkt of dat een kleinigheid is of niet.
Wellicht is de mens wel bestemd om ook uit te sterven en moeten we de natuur zijn gang laten gaan om dat te bewerkstelligen.
Het krampachtig vasthouden van een ecologische evenwichtssituatie van een paar eeuwen geleden is ook niet zaligmakend.
Cryofiel
12 jaar geleden
Interessante (uitermate interessante zelfs) literatuur is het boek "De menselijke maat - de aarde over tienduizend jaar" van Salomon Kronenberg. Hierin laat hij zien hoe krampachtig het is om de huidige klimatologische en milieusituatie te willen laten voortbestaan. Die inspanningen zijn volstrekt tegennatuurlijk, en (alleen daarom al, maar ook om andere redenen) tot mislukken gedoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit vind ik tot nu toe 1 van de beste antwoorden maar ik moet toegeven dat we er inderdaad niet zomaar vanuit kunnen gaan dat de Aarde uberhaupt een immuunsysteem heeft, als je het al zo kan noemen. Moeilijk te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Ik zie het immuunsysteem als het herstellend vermogen. Net zoals een schaafwond bij de mens vanzelf geneest. Misschien met een litteken, maar toch.
Als een stad verlaten wordt en met rust gelaten wordt, dan neemt de natuur vanzelf weer de overhand. Die hersteld zich weer.
Zo was dat ook met het oerwoud rond de gebouwen van de maya's. Zo zal dat nu ook zijn. Als de natuur/aarde zijn eigen gang kan gaan.
Maar nu is alles onder de controle van de mens. Zelfs de natuur (nu) is door ons aangelegd. Zoals bijvoorbeeld in Almere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste is een mooi voorbeeld, wat ik met eigen ogen aanschouwd heb. Zellfs een landingsbaan van de onderzoekers in het Maya gebied was na een halve eeuw al slecht meer te herkennen. Ik hecht meer waarde aan eigen waarneming dan een boek van iemand anders die het voor mij invuld. Als je aandachtig bent heb je zulks niet nodig en zie je zelf waar het heengaat.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat heeft niets met immuunsysteem te maken, althans niet met 'immuunsysteem' in de betekenis die dat woord nu eenmaal heeft. Je kunt natuurlijk altijd een geheel nieuwe betekenis aan een woord geven. Volgens mij moet je dat niet doen, want het enige effect is dat je verwarring creëert. Dat geldt des te meer omdat we al meer dan voldoende woorden hebben om de door jou beschreven effecten te beschrijven. Het is heel gewoon de werking van de natuur. Een boom zal opkomen op elke geschikte (en bereikbare) plek. Dieren zullen zich vestigen op elke geschikte (en bereikbare) plek. Wat je bedoelt met "een boek van iemand anders" begrijp ik niet. In alle boeken die ik ken, staat namelijk precies dit effect beschreven. De boeken zijn het dus eens met jouw persoonlijke waarneming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vat het ook even niet over die boeken.
er worden hier zo vaak boeken aangeraden die toch op minder breed standpunt gebaseerd zijn en waar men wel voor warm loopt. best eigenaardig vind ik. bovendien vind ik persoonlijk dat ik van boeken kan leren. zelf heb ik namelijk (als blondje zijnde) niet alle wijsheid in pacht dus stel info wel op prijs om te voorkomen dat ik dingen zelf in ga vullen dankzij mijn beperkte referentie kadertje
:)

Andere antwoorden (5)

De aarde op zichzelf is geen levend organisme, er kan dus ook geen sprake zijn van een immuunsysteem.
Moeder aarde is slechts een benaming, geen bewijs van zelfstandig leven.
Alle leven op aarde bevindt zich in een zeer complex evenwicht met elkaar en met uitwendige factoren.
Er valt niet vast te stellen of het systeem ziek of gezond is, alles is voortdurend aan verandering onderhevig.
De mens is op de totale levensduur nog maar heel kort aanwezig en zal waarschijnlijk over zeer lange tijd ook maar weer een onbelangrijke tussenfase geweest zijn.
Immuunsysteem prietpraat is m.i. onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of de stelling in je 1e zin wel waar is en dat de aarde per definitie geen organisme is en niet leeft.
De aarde vertoond namelijk wel veel eigenschappen die analoog zijn aan een levend organisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar wat je als leven definieert, maar een klont gesmolten ijzer en nikkel omhuld met gesteente en een grote plas zout water beschouw ik (en velen met mij) niet als opzichzelfstaand levend organisme.
Om maar één factor te noemen die elk levend wezen vertoont: de aarde kan zich niet voortplanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is dat niet hoe de aarde eruit ziet, althans niet hoe ik hem/het/haar zie als ik er naar kijk. De stofwisseling is aanwezig in allerlei vormen. Via de lucht en het water worden voortdurend stoffen verplaatst, waardoor een dynamisch milieu zorgt voor de basis van ecosystemen. Het voedsel van de aarde is het licht van de zon. Daarnaast vindt op grote schaal energieomzetting plaats. Ook is er verder veel andere beweging op allerlei fronten. Af en toe heeft de aarde zelfs "puistjes" die openbarsten (vulkanen).
Een mooie eigenschap is dat de aarde ook in staat is om een wond te genezen. Zelfs voor vervuiling worden oplossingen bedacht in de vorm van bacteriën. Alles grijpt wonderlijk in elkaar als een groot op elkaar afgesteld mechanisme.
Allemaal net zoals in een organisme. Je zou de aarde ook nog als een enorme gastheer kunnen zien waar alle organismen in een symbiotische manier op leven. De aarde kan zich niet voortplanten. Maar de aarde heeft wel mensen voortgebracht, die in de verre toekomst zelfs in staat zijn om terravorming om gang te brengen op andere potentiële werelden... ;) - als je daar over nadenkt.......
Ook is de aarde ooit bevrucht met leven. Hoe dat in zijn werking zat is nog een groot mysterie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je zulke redenaties toepast, is alles als levend organisme te zien. Ook Venus en Mars, ook de maan, elke asteroïde, de zon, elke andere ster, de hele melkweg - alles kun je op die manier als organisme zien. Een definitie die op alles van toepassing is dat je maar kunt bedenken, is een zinloze definitie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, we zijn het zo te zien helemaal eens, het is een zinloze aanname om de aarde als levend organisme te zien.
Het hooguit een grappige manier om een samenspel van miljoenen levensvormen en natuurkundige processen als één levend individu te zien, maar de vergelijking gaat altijd mank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo hebben de sceptici het weer makkelijk, gewoon alles afkraken waar je niet voldoende van weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat ik er niet voldoende van weet? Ik heb op school genoeg biologie gehad om veel te weten over de genoemde interacties van het ecosysteem, ook schei- en natuurkunde om ook daarmee evenwichtsreacties te kunnen begrijpen!
Jouw conclusie is dus ietwat voorbarig.
Je hebt wel gelijk dat ik sceptisch sta ten opzichte van zweverige New Age redenaties die juist niet op wetenschap maar op vage gevoelen berusten.
De aarde als planeet bestaat voor een groot deel uit dode materie met een levenloze atmosfeer er omheen, óp de aarde leven dan wel weer vele soorten levensvormen in meer of mindere symbiose met elkaar, maar qua hoeveelheid levende materie is dat maar miniem.
Zoals Cryofiel al noemde is het beschouwen van alles in het heelal als een levend organisme een zinloze definitie van leven.
Een plantje in potgrond in een bloempot op jouw vensterbank vormt ook niet samen met de pot en vensterbank een levend individu.
Cryofiel
12 jaar geleden
@basmeyer, als jij vindt dat "de skeptici" (wie zijn dat eigenlijk?) er "niet voldoende van weten", kun je beter inhoudelijke kennis toevoegen aan de discussie. Nu maak je je, heel eerlijk gezegd, schuldig aan een standaardreactie. Wat je doet is namelijk de inhoud verlaten, en je richten op de boodschapper. "Kraak de boodschapper af en het probleem is weg". Maar zo werkt het niet. Ik nodig je daarom uit om niet op de persoon te spelen, maar op de inhoud in te gaan. Vertel eens WELKE kennis er zou ontbreken. Daarmee lever je namelijk een positieve bijdrage, in plaats van een negatieve. Of, als je geen kennis bij kunt dragen omdat jij die kennis ook niet hebt, vertel dan in ieder geval WAT er verkeerd zou zijn aan de redenatie van de boodschappers. Ook dat draagt meer bij aan het gezamenlijk verder komen dan het afschieten van die boodschapper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, je laatste alinea. Ook weer zo'n geneuzel over wel en niet goed/verkeerd. Wie bepaald wat verkeerd is en wat niet.
2 visies naast elkaar behoort ook tot de mogelijkheid. Het kan prima naast elkaar, in respect, zonder elke aandrang tot 'beter willen weten". Deze reactie is niet op de persoon maar een algemene.
Cryofiel
12 jaar geleden
Twee visies kunnen best. Maar dan nog: ga in op de *visies*, sabel niet de *persoon* neer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 laten wel lekker wachten op wat uitleg bij deze vraag.
mij is het niet gelukt om CFK's uit de ozon te chanten, of een regendans te doen waarbij er geen zure regen valt. er is genoeg bekend of hoe en wat wat betreft het milieu. helaas allemaal wetenschappelijk of het nu leuk is of niet. beetje lullig om hier weer over te gaan beginnen. mocht er een oplossing zijn om het spiritueel aan te pakken op een manier die zoden aan de dijk legt lees ik hier graag meer over want ben er echt heel erg benieuwd na. dat heeft geen hol te maken met sceptisch zijn of niet. (hoezo geneuzel??) als er niet genoeg over bekend is vertel er dan wat over bijvoorbeeld. t is maar een ideetje voor de personen die het dan wel (beter) denken te weten.
De aarde blijft altijd de aarde.
Ongeacht wat er mee gebeurd, wel zal het zich altijd opnieuw blijven aanpassen aan de omstandigheden.
Het herstellingsvermogen van de aarde, is enorm, maar weer opnieuw naar de omstandigheden.
De mens heeft echter maatstaven uitgedacht, waaraan de natuur (aarde) moet voldoen.
Wijkt deze af van de maatstaven, dan nemen we wel of geen maatregelen.
We tellen opnieuw de plantjes en de diertjes en zeggen dan het gaat slecht, beter of goed met de natuur.
Maar daar trekt de aarde zich niets van aan, die kan wel wat soorten verliezen ,dus laten uitsterven.
Er zij al miljoenen soorten uitgestorven.
De mens kan de natuur het beste helpen, door te vertrekken en niets meer te doen!!
In chernobyl, is de mens na de kernramp, gedwongen te vertrekken, hierna is de hele natuur hersteld en komen er zelfs weer zeldzame planten en dieren voor, alleen de mens zelf kan er niet meer komen.
Maar dat zal de aarde een rotzorg zijn.
Eigen schuld, dikke bult!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie bijdrage, Ed. +
hoezo immuunsysteem? die aarde draait al mijoenen jaren hoor. We kunnen het voor onszelf zeer ongezond maken of gezond. De aarde zelf heeft er geen last van. Die overleeft ons allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juustem!
we kunnen de aarde verkl##ten maar deze trekt toch aan het langste eind en zal zich ooit weer een keer herstellen. met of zonder onze aanwezigheid.
Ik zie de aarde als een levend organisme, net zoals wij mensen.
Wij zijn met alles en iedereen verbonden, dus ook met de aarde.
Wij kunnen zeker het immuunsysteem van de aarde versterken, door er allereerst met respect en achting mee om te gaan.
Zoals je zelf behandelt wil worden, zo moet je ook met de aarde omgaan.
De aarde huilt nu om het gedrag van de mensen, en is in doodsnood, vanwege het exploiteren en het vernietigen van de aarde.
Dit zal zeker zijn weerslag op ons mensen krijgen, en zal zeker niet ongestraft kunnen gebeuren.
De balans is weg, en dit zal beven en schudden tot gevolg hebben.
Wat wij kunnen doen is om meer positieve gedachten te verspreiden, om goed voor elkaar te zorgen, en verantwoordelijkheid voor elkaar te nemen.
En om met respect met het beetje natuur wat er nog is, om te gaan, in het besef dat het om een levend organisme gaat.
Dan zal er op termijn misschien weer hoop zijn voor de aarde, en voor ons als mensen, die de aarde bewonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
immuunsysteem van de aarde??

het is mij niet duidelijk wat je hiermee bedoeld aangezien dit doorgaans op cellulair niveau afspeelt. bij de aarde gaat dit natuurlijk niet lukken.

hoe je het op spiritueel vlak wil gaan bereiken is mij eveneens onduidelijk.

wat je wel kan doen is een pos bijdrage leveren aan het milieu.
tips hiervoor kan je vinden bij de link