Wat eten muggen?behalve bloed

Ik vroeg me af wat muggen eten?! behalve bloed

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
25.4K
Amadea
12 jaar geleden
Haal dat plaatje maar weg, iedereen weet wel hoe ze eruit zien.

Antwoorden (3)

Alleen zwangere vrouwtjesmuggen hebben bloed nodig. Vrijwel alle muggen leven van plantensappen die ze met hun steeksnuit uit de planten opzuigen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'zwanger' kunnen alleen zoogdieren worden. Muggen zijn dan klaar om eitjes te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een plus voor de plantensappen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik noem dieren die binnenkort eieren gaan leggen ook gewoon zwanger. Hoe heet het anders? en amadea heeft gelijk: ze zuigen alleen bloed als ze eiwit nodig hebben om eitjes te kunnen leggen
de larven eten algen, bacterien en andere micororganismen in het water. De volwassenen leven van nektar. Vrouwtjes zuigen bloed om eieren te kunnen leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het kort: de meeste van de 1718 soorten muggen in Nederland eten plantensap of niets. In dat laatste geval zijn ze er alleen om zich voort te planten. De larven eten wel. Alleen de vrouwtjes van de knutten en de steekmuggen nemen bloed om hun eitjes tot ontwikkeling te kunnen laten komen.

Het langere antwoord:

Er zijn in Nederland 1718 soorten muggen (Nematocera, onderorde van diptera (tweevleugeligen).

Waaronder de families van pluimmuggen (Chaoboridae), dansmuggen (Anisopodidae en Chironomidae), knutten, (Ceratopogonidae) steekmuggen (Culicidae), paddestoelmuggen (Mycetophilidae), steltmuggen (Pediciidae en Limoniidae), wintermuggen (Trichoceridae), kriebelmuggen (Simuliidae), rouwmuggen (Sciaridae), galmuggen (Cecidomyidae) en langpootmuggen (Tipulidae).

- knutten zijn goede bestuivers van en de vrouwtjes ervan hebben bloed nodig om te eieren tot ontwikkeling te late komen. Van warmbloedige dieren.
- galmuggen eten niet, maar de larven ervan leven vaak van plantsappen waar ze gallen veroorzaken, en van luizen en andere als schadelijk beschouwde geleedpotigen.
- langpootmuggen eten niet of alleen een beetje nectar en leven maar enkele dagen om te paren.
- dansmuggen eten plantensappen.
- pluimmuggen eten plantensappen.
- et cetera.

Kortom; je hebt muggen en je hebt muggen.

Toegevoegd na 5 minuten:
AANVULLING
De vrouwtjes van knutten nemen bloed. Dit zijn 110 soorten (van de 1718 in Nederland).
De vrouwtjes van de steekmuggen nemen bloed. Dit zijn 36 soorten (Van de 1718 soorten muggen in Nederland).
Dus 146 soorten van de 1718 Nederlandse muggen steken mensen. En dan nog alleen de vrouwtjes wanneer die de eitjes tot ontwikkeling moeten laten komen.