Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een hond knipogen?

Ik knipoog altijd naar men hond maar die kijkt me dan altijd gek aan,, ghehe zou hij terug kunnen knipogen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze hond knipoogt ook altyd :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe dit vaak bij de kat, wel als hij recht tegenover me zit en dan met 2 ogen.
Als ik het lang vol hou, doet hij hetzelfde.
Dus gewoon blijven oefenen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Ja, want ook honden moeten hun ogen bevochtigen... Aangenomen is wel knipogen, als meervoud van knipoog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knipogen (met één oog) is een heel specifieke vorm van het tonen van een emotie en communiceren in één. Het is ook nog eens cultureel bepaald (binnen de menselijke cultuur) wat ermee wordt bedoeld.

Voor zover ik weet zijn alleen mensen in staat om op deze manier te communiceren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het knipperen met de ogen zelf is wel vrij gangbaar bij zoogdieren en wordt gedaan om oogocht over de oogbol te brengen en het hoornvlies vochtig te houden en vooral om deeltjes te verwijderen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens is het bij katten wel mogelijk dat ze beide oogleden even sluiten als je ze lang aankijkt. Of dat een manier van communicatie is valt te bezien.

In 1927 heeft W. P. BLOUNT een artikel geschreven over het knipperen van oogleden bij dieren:

STUDIES OF THE MOVEMENTS OF THE EYELIDS OF
ANIMALS: BLINKING.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zou je hem kunnen leren. Maar dat is dan meer het imiteren van jou. Het heeft geen betekenis, tis gewoon een trukje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is voor een hond niet natuurlijk om een knipoog te geven. Bij direct oogcontact met een hond kan het zijn dat hij knippert, dit doen ze om te laten zien dat ze geen 'problemen' wilt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat de laatste zin niet helemaal klopt. Het gebruik van enkel- en meervoud klopt niet helemaal.
Honden kunnen knipogen. Zo nu en dan, als onze hond ons aan zit te kijken, knijpt hij één oogje dicht en weer open. Even later knijpt hij het andere oogje dicht. Het lijkt dan net alsof hij ons niet uit het oog wil verliezen. :P

Heeft inderdaad te maken met het bevochtigen van de ogen, want als hij ons te lang aankijkt met beide ogen gaan ze uitdrogen. Ik denk trouwens niet dat het makkelijk is om dit als truukje aan te leren. Probeer het eens, zou ik zeggen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb 4 honden, waarvan 1 kan knipogen. Dat doet zij als ik haar lang aankijk en dan zelf overdreven ga knipogen. Ze doet dit alleen als ik het doe en het heeft niets te maken met de menselijke knipoog. Het is eerder onderdanig gedrag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding