Kan iemand die vanaf zijn geboorte blind is, door een operatie weer iets zien?

Is het mogelijk dat als iemand vanaf zijn geboorte al blind is, door een of andere (toekomstige) operatie het vermogen om te zien terug krijgt. of is dit per definitie niet mogelijk omdat de hersenen niet zijn gebouwd op het vermogen om te zien?

Toegevoegd na 10 uur:
De vraag is specifiek gericht op blindheid bij de geboorte. Is het niet zo dat als de hersenen nooit de correcte prikkels hebben gekregen, dit gedeelte onontwikkeld blijft

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Antwoorden (6)

Als het door een bepaalde afwijking aan spieren/zenuwen komt, dan kan het in sommige gevallen worden verholpen. Maar er zijn tig soorten blindheid, dus dat ligt erg aan het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is dus mogelijk xD dus het antwoord is ja! alleen het is bij sommige types niet mogelijk maar al was het bij een type mogelijk is het dus nog steeds mogelijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij afwijkingen aan de oogzenuw is het (nog ) niet mogelijk!
De spieren worden niet gebruikt om te zien.
tegenwoordig is de medici al heel vergevorderd. Het ligt ook aan het type blindheid, staar is bijvoorbeeld goed te verhelpen met laseroperaties. Mensen die volledig doof zijn geboren kunnen in veel gevallen ook erg geholpen zijn met een ander trommelvlies dus misschien dat iemand die blind geboren is ook geholpen kan worden met een ander netvlies of iets dergelijks. Zelfs mensen met een verlamde arm (zoals ik) kunnen tegenwoordig geholpen worden met een donorarm (heb ik pas geleden in de krant gelezen...de eerste operatie was het toen in Zweden). Dus de mogelijkheid zal er best wel zijn....alleen Nederland zijn ze misschien nog niet zover, wellicht dat ze voor deze vraag wel met een oplossing bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die doof geboren worden hebben (Bijna) nooit wat aan een trommelvliestransplantatie. Deze transplantaties gebeuren bij mensen met een grote trommelvliesperforatie en/of huidcyste in het middenoor die aanhoudend ontsteekt, deze mensen zijn zelden of nooit volledig doof geboren (je trommelvlies is ook bijna nooit aan beide kanten geperforeerd, dus dan zou je nog een goed oor over houden om te horen en dus niet doof zijn). Deze mensen zijn vaak normaal of slechthorend, en niet doof, of in elk geval niet doof geboren. Voor doven helpt dan wel weer vaak een CI (Cochleair Implantaat). Deze info even ter zeiden ;-) Of je antwoord klopt wat betreft blindheid zou ik niet weten, dus dat minnetje komt niet van mij hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee Rinke, ik geef niet om minnetjes of plusjes hoor dus maak je niet druk. Ikzelf heb een geperforeerde trommelvlies gehad door een ontsteking die ontploft was zogezegd maar toen was ik anderhalf jaar, de trommelvliestransplantatie was toen ik 8 was en dat is nu 30 jaar geleden. Mensen die dus doof of blind geboren zijn kunnen dat geworden zijn door een aandoening in de hersenen, in dat geval zal het nu (nog) niet mogelijk zijn maar als het puur aan het trommelvlies ligt of slechte vochtafscheiding door een te nauwe doorgang zal het volgens mij verholpen kunnen worden, datzelfde voor een oog maar ook daar ligt het eraan, een beschadigde zenuw in de nek (die ook met je oog in verbinding staat) zal het moeilijk worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies, oké, ik heb ook niet veel met de minnetjes en plusjes, maar sommige mensen wel, dus ik zei maar vast dat ik die min niet snap (want je antwoord over ogen klinkt logisch...maar ja, ik ben geen bioloog :P) Maar als je anderhalf was door die ontplofte ontsteking ben je er niet mee geboren ;-) Ik bedoelde echt vanaf de geboorte doof (want dat was wat jij schreef), en dit komt eigenlijk nooit door het trommelvlies. Natuurlijk, na de geboorte zijn er honderden redenen waarom je een geperforeerd trommelvlies kan krijgen (ontstekingen, een hard geluid van bv een explosie), maar je wordt er bijna nooit mee geboren ;-) Aangeboren doofheid (volledig. Dus niet aangeboren slechthorendheid) heeft eigenlijk altijd een andere oorzaak.... ;-) Maar goed...daar ging deze vraag niet over ^_^
Ja zeker dat kan wel, het zal nooit zo worden als normaal, maar ze hebben al resultaten geboekt, met b.v elektronische sensoren, die de prikkels aan de hersenen gaven , na enige training, konden de mensen beelden waarnemen. Zie bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nu nog niet mogelijk om blindheid tengevolge van een slecht ontwikkelde oogzenuw te verhelpen. Er is wel volop onderzoek naar, maar zenuwen kunnen ze nog niet vervangen.
Ik zou willen dat het kon,ik heb twee kleinzoons die beide minder dan 10% zien door dat de oogzenuw vanaf de geboorte niet voldoende doorbloed is.
Met andere oorzaken is men al wat verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, Klopt, zenuwen kunnen niet vervangen worden maar wel omgeleidt worden als blijkt dat de slechte doorbloeding veroorzaakt wordt omdat de zenuw knel zit. Of dit bij oogzenuwen ook zo is weet ik niet, er gaat een zenuw via de hals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oogzenuw gaat niet via de hals. en er is echt geen mogelijkheid om de oogzenuw om te leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, niet de oogzenuw an sich maar er is wel een zenuw die vanuit diep in de hersenen via de hals een weg baant tot achter het oog. Zoals de ziekte van Horner kan ontstaan door een knelpunt in deze zenuw waardoor een oog aangetast raakt. Zelf heb ik Erbse Parese (een verlamde arm bij de geboorte in de schouder, deze zenuw is die betreffende zenuw en daardoor is een oog van mij ook heel slecht.
Afhankelijk van de oorzaak, is dit inderdaad mogelijk. En ook is het wel gebeurd, zelfs zonder operatie, maar b.v. door een val.
Tegenwoordig zijn er ook al ontwikkelingen met het plaatsen van een microchip.

Wel ontstaan er een aantal problemen voor deze categorie.
Zouden deze mensen ineens weer gaan zien, dan ontstaat er een groter probleem. Vormen, kleuren, het is allemaal onbekend. Maar vooral diepte vormt een probleem. De ex-blinde ziet wel, maar weet niet wat hij ziet omdat de hersenen het niet kunnen verwerken.
Een jong kind leer visualiseren: leert vormen, kleuren en diepte herkennen. Diepte is nodig om in te kunnen schatten hoe ver iets van ons verwijderd is. Een hamster bijvoorbeeld ziet geen diepte: deze loopt dus zo van de rand van een tafel af. Een rat daarentegen ziet wel diepte en zal over de rand van de tafel gluren om te kijken of hij de sprong kan wagen of dat het beter is om dit te laten. Diepte zien is dus van belang. De mens ziet van nature diepte maar moet dit wel leren zien.
Een blinde heeft dit dus nooit geleerd. Een blinde die weer kan zin, zal daarom al deze dingen opnieuw moeten leren. Maar ook kleuren kunnen een probleem vormen. Voor ieder mens zijn de kleuren heel normaal, maar een blinde kan zich weinig voorstelling maken bij kleuren. Wel is een blinde vaak aangeleerd dat rood gelijk staat aan warm en blauw aan koud, dat kleuren dus ook voelend kunnen zijn. Maar wanneer je ze plots ziet, is het heel wat anders!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had je gisteren gekeken naar "30 jaar Tros" met Ivo Niehe gekeken, dan had je het antwoord geweten. Hierin werd o.a. het interview met neuroloog Oliver Sacks weer uitgezonden. Daarin een aantal filmfragmenten van een man die sinds zijn geboorte 50 jaar geleden blind was en nu via een operatie kon zien.
Dat lukt, maar zeer moeizaam omdat hij moest leren zien. In het fragment is te zien hoe ze een bezoek brengen aan de zoo en naar een gorilla gaan kijken. De man weet niet wat ervan te denken (hij vermoedt dat het een soort mens is). In de zoo stond ook een levensecht beeld van een gorilla dat de man nadien kon betasten. Op dat moment kon hij de link leggen tussen wat hij gezien had en wat hij voelde.