Rare vraag, maar geledingen van een lintworm kunnen zelfstandig bewegen, zijn het dan individuen?

dit intrigeert me al een poos. Zijn het dieren, zoals een lintworm zelf is, of toch alleen maar bewegende zaadpakketten? Om te bewegen moet je toch een soort spierweefsel, zenuwen etc hebben. Noem je dat hersenen? Waarschijnlijk geen spijsvertering, want dat is het doel niet. Iemand die hier veel van af weet, niet Googelend?

Toegevoegd na 16 minuten:
wikipedia zegt dit: Een volwassen lintworm bestaat uit een aantal geledingen of proglottiden die samen bij sommige soorten wel 10 meter lang kunnen worden (sommige 30 m). Gedurende het hele leven van de lintworm worden er nieuwe proglottiden bijgemaakt, meestal vlak achter de kop of scolex. Iedere proglottide groeit zodoende verder van de scolex af naarmate er meer jongere proglottiden bijgemaakt worden. De kop hecht zich doorgaans aan de darmwand. Onder de kop bevindt zich de halsstreek waarin de proglottiden zich vormen, die vrijwel geheel in beslag worden genomen door ovaria. Aangezien de lintworm tweeslachtig is, bevatten de proglottiden ook de mannelijke reproductieorganen. Er treedt zelfbevruchting op, zodat een volgroeide proglottide een groot aantal eitjes bevat. Na loskoppeling worden de proglottiden mee afgegeven aan de feces.

omdat ze reproductie organen bevatten,zijn het toch dieren, neem ik aan? dieren gedoemd kort te leven, eieren te verspreiden en dan te sterven. Klopt dit?

Toegevoegd na 3 uur:
Bij n kat zag ik ze uit de anus kruipen. Ze bewegen echt en gaan ergens naar toe. Bewustzijn/instinct?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ja, de lintworm zelf is eerder een kolonie van min of meer zelfstandige proglottiden, dan een organisme dat als een eenheid functioneert. Hoe korter de cyclus van reproductie hoe beter voor de lintworm, want het is een onzeker bestaan en de worm zal een zo groot mogelijk aantal eieren produceren in de tijd dat hij actief is omdat de overleving van het volgende stadium een soort bottleneck is en voor de strategie van zoveel mogelijk eieren in een zo kort mogelijke tijd wordt gekozen. De structuren zijn het hoogst noodzakelijke, voortplantingsorganen, een huid die voedingsstoffen uit de darm kan halen, en een kop die zich vastzet, zodat de worm niet als geheel uit de darm wordt gespoeld.

De aanwezigheid van voortplantingscellen als criterium voor het zijn van een individu lijkt me wel goed, zelfs een eicel is echter al goed als individu te beschouwen.

Bij dieren met een bewustzijn zou ik wel eerder geneigd zijn om de hersenen als een criterium te nemen, want dan zou een jeweetwel kater geen individu meer zijn, maar zijn testes wel.