Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben (sommige?) vogels knieën die andersom scharnieren?

Ik zag gisteren flamingo's waden, garnaaltjes scorend in de Camargue. Het is een vreemd gezicht dat de knieën in hun poten andersom scharnieren dan bij mensen en zoogdieren. Veel steltlopers hebben dat, voor zover ik gezien heb (ik ben geen echte vogelaar).
Wat is hier het voordeel van? En heeft dat voorwaarts- en/of achterwaarts scharnieren van knieën een naam?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij vogels is de poot heel anders opgebouwd dan bij ons. Het punt waarop een vogelpoot knikt is namelijk niet de knie, maar het enkelgewricht. De echte vogel'knie' zit veel hoger: hij is eigenlijk verstopt onder de veren en lijkt op de plaats van de heup te zitten. Het dijbeen loopt eigenlijk langs het vogellijf naar achter en de echte heup zit helemaal achteraan, bij de staart. Het vogelbeen van dij tot knie is dus eigenlijk ook naar voren gebogen, net als bij ons. Het klinkt ingewikkeld, maar als je goed naar bijgaande tekeningen kijkt wordt het vanzelf duidelijk.
Eigenlijk begint dat wat bij ons de voet is, bij een vogel ter hoogte van wat wij denken dat het zijn knie is. Vogels lopen dus op hun tenen. Wat welke kant op knikt is dus ook lastig te vergelijken.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gewricht dat bij de meeste vogelpoten wel is te zien en van voor naar achteren buigt is het enkelgewricht. De knieën zitten hoger
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding