Waarom komt een 'mastjaar' maar eens op de (ongeveer) tien jaar voor?

Heeft het betrekking op flora en fauna ?
Of fauna alleen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Dat is een methode van bv een beuk om zijn "predatoren" of wel de dieren die zijn nakomelingen (de beukennootjes). Stel je voor dat de beuk ieder jaar zoveel beukennootjes maakt, dit kost een hoop energie, en er zullen heel veel dieren, die ieder jaar weer goed gevoed worden, ieder jaar klaarstaan om ze allemaal op te eten.
Als de beukennootjes spaarzaam gemaakt worden, en er niet zoveel eters van leven, zullen er in een spaarzaam mastjaar heel veel nootjes zijn . die niet allemaal opgepeuzeld worden. Het jaar daarop zijn de rovertjes goed de winter doorgekomen, en misschien meer jongen krijgen, maar het jaar daarop hebben ze pech, want een mastjaar komt niet ieder jaar voor.

Een slim trucje van de natuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
"...nakomelingen (de beukennootjes)" opeten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar is net zo moeilijk als antwoord geven op de vraag waarom de zon maar 1x in de 11jaar verhevigde uitbarsting heeft, Ik denk niet,dat eiken of beuken benul van tijd hebben, net zo min als de zon.