Waarom maakt een winterkoning zo veel meer kabaal dan de meeste andere vogels: hard, schel en lang, uren per dag?

Jonge meesjes kunnen er ook wat van, maar dat stopt weer en is wat zachter. Territoriumgedrag snap ik, bedelen om voedsel of alarmroep ook, maar na weer een hele dag, vraag ik me af: waarom eigenlijk? Iemand die dit weet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wacht maar tot je Groene Halsbandparkieten in je buurt krijgt. Die maken pas herrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een kolonie kauwen inderdaad :-)

Het beste antwoord

Het korte antwoord is;
ik denk dat het niet klopt wat je zegt, dat een winterkoning zo veel meer geluid produceert dan andere vogels en daar de hele dag mee door gaat.
Mogelijk heb je meer dan een winterkoning in je directe omgeving (zie B. hieronder).

Hieronder volgt het langere antwoord:

Dat een winterkoninkje de hele dag aan het zingen is, is praktisch gezien, eerlijk gezegd, voor het dier niet mogelijk.
Het zal op een gegeven moment eten moeten zien te vinden. Dat is in de meeste tuinen niet eenvoudig en zal dus aardig wat tijd vergen. Tijd die het niet kan zingen.

A.
Wat wel kan is dat je de INDRUK hebt dat het de hele dag door gaat.
- Dat kun je verifiëren door de tijd te registreren dat het winterkoninkje daadwerkelijk zingt.

B
Wat ook heel goed mogelijk is, is dat er MEER dan EEN winterkoninkje in je tuin is, of in de buurt van jouw winterkoninkje. Je hoort er dan niet een, maar meerdere.
Die allemaal tegen elkaar op zingen, zoals je dat ik het voorjaar 's morgens van de merels kunt horen.
- Dit kun je verifiëren door het geluid eens een dag lang op te zoeken. Dan kun je bepalen of het telkens dezelfde is of dat er meer winterkoninkjes zijn.

=> Dit kan de indruk wekken dat je de hele dag door hetzelfde winterkoninkje hoort.

C.
En dan is het nog mogelijk dat het geluid van een winterkoninkje je speciaal heel erg opvalt omdat je bijvoorbeeld hoge geluiden erg goed hoort.
Andere vogels maken lagere geluiden (mussen), en sommigen hebben meer melodie in de zang (merels en lijsters). Weer anderen hebben veel meer variatie (koolmezen, pimpelmezen).

D.
Tenslotte is er nog de mogelijkheid dat je niet veel andere vogels in je tuin hebt dan winterkoninkje.
Meeuwen, reigers, kauwen en zelfs mussen, als het er maar veel zijn maken die meer en harder geluid dan drie winterkoninkjes.
Bovengenoemde zijn groepsdieren en zullen dus eerder in een groter aantal worden aangetroffen dan winterkoninkjes die erg territoriaal zijn.
Waardoor je niet ervaren hebt dat er vogels zijn die veel meer geluid produceren dan een winterkoninkje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hartstikke bedankt. Dit verklaart veel. Er zijn idd meerdere koninkjes, minstens 2, want soms antwoorden ze elkaar.
Wel zit 1 exemplaar soms erg lang te rrrrr'en, maar geregistreerd heb ik het niet.
Er zijn veel andere vogels, die soms ook een, gezellige, herrie maken. Mezen kunnen er ook wat van, is alleen zachter, jouw punt c.
eksters, kauwen, duiven zijn er, komen bv kattenbrokjes stelen, hebben duidelijk geluid, maar niet zo lang.
A tm D samen is een zeer compleet antwoord, merci, plus 1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat rrrr'en is een alarm.
Het is mogelijk dat er in de omgeving heel vaak een bedreiging is. Dan hoor je dat rrrrr heel veel. Een kat roept dat op, maar ook een mens kan dat oproepen. Als je dat rrrr veel hoort kun je eens kijken of dat door jouw aanwezigheid komt, of dat er een kat in de buurt is. Is het een kat dan kun je het alarm stoppen door het winterkoninkje te helpen de kat weg te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is inderdaad een kat, die woont namelijk bij mij. haha. De alarmroep viel alleen nu zo veel meer op dan anders, als de kat er ook is. De koning zal aan de kat moeten wennen, die het liefst op muizen jaagt en vogels alleen vangt als ze zowat zijn bek in vliegen;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer compleet

Andere antwoorden (1)

Het is een van onze kleinste broedvogeltjes met zijn 9 tot 10,5 cm. Ondanks zijn geringe gestalte gaat hij met flink misbaar te keer. Heel zijn lichaampje trilt en hij draait voortdurend met zijn kopje naar links en rechts om te zien of er ergens een wijfje opduikt wat hij kan verleiden.
Bij onraad laat de winterkoning een hard ratelend geluid horen, afgewisseld met een hard klikkend geluid. Hij zoekt zijn voedsel voornamelijk op de grond, dus hij moet door luidruchtig te zijn eventuele vijanden afschrikken.
Om contact te houden met zijn soortgenoten laat hij af en toe een soort geratel horen. Daarmee babbelt hij ook geregeld met zijn buren om de laatste nieuwtjes uit te wisselen.
Het liefst bouwt hij zijn verblijfplaatsen op een donker plaatsje tussen planten, oude takken op de grond, in boomstronken of ergens laag tegen de grond tussen wat rommel in de tuin. Als er een vrouwtje komt kijken wie daar zo prachtig kan zingen, dan neemt hij haar fier mee langs de verschillende appartementen, zodat ze haar keuze kan maken. Het wijfje kiest er één uit en begint dan met de verdere afwerking. Het legsel bestaat gewoonlijk uit 5 tot 8 eieren met een witte ondergrond en met aan het stompe uiteinde rode tot bruinrode spikkels. Zij begint met broeden nadat het 3de ei is gelegd. Meestal zijn de eieren na 16 tot 18 dagen uitgebroed. De jongen vliegen uit na 2 weken, maar als het voortdurend slecht weer is duurt het soms bijna 3 weken.
Maar, meneer is ondertussen al druk bezig met het versieren van een ander vriendinnetje. Als de eieren zijn gelegd, laat hij weerom zijn prachtig lied horen, verleidt hij een ander vrouwtje en installeert haar in een van de andere nesten. Het lukt hem vaak zijn harem, voor het eerste legsel, uit te breiden tot een drietal dames. Bovendien is het dan weer zo dat na het eerste broedsel er meestal nog een tweede en soms zelfs een derde volgt. Maar deze volgende broedsels zijn niet verwekt bij het wijfje van het eerste legsel, want die is ondertussen ingetrokken bij een buurman om daar een volgende legsel te beginnen!
Vadertje winterkoning voert echter wel de jongen die in al zijn nesten zijn uitgekomen. Dat hij daar een behoorlijke klus aan heeft hoeft geen betoog. Ondertussen blijft hij maar zingen! Als hij gezorgd heeft voor het laatste nageslacht van het seizoen brengt hij als geluid dan ook nog slechts een vermoeid "rrrrrrrrrrrrrrrrrrr" voort.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste zin, dat is het: de hele dag (hoewel het nu even stil is) hoor ik die rrrr. Niet laag bij de grond overigens, maar bovenop palen.
Ach ik vind het ook wel leuk hoor, zo'n luidruchtige huurder, met dat grappig staartje, maar prachtige zang, nou daar versta ik wat anders onder:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij blijft het wonderlijk waarom hij zo veel meer lawaai maakt dan andere vogels, want bovenstaande geldt, in variaties, vaak ook voor andere vogels, lijkt me.
Die ook vaak meerdere legsels hebben...
raadsel:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mooi verhaal.
Maar zonder bot te willen zijn; ik zie het antwoord op de vraag, heel eerlijk gezegd, nog niet staan.
Misschien komt dat nog van Amadea, dus ik ga geen duimpjes + of - geven nu.