Is een verwijderde teek nog steeds besmettelijk?

De borrelia bacterie zit in zijn lijf, stel dat je m doodtrapt en en komt een spat bloed in een wondje. Dit is zeer onwaarschijnlijk, maar stel dat t gebeurd, zou je dan besmet kunnen raken? Of, nog onwaarschijnlijker, t bloed spat op een glas en jij hebt t niet in de gaten en je drinkt er iets uit....
Zou je ook via inslikken besmet kunnen raken?
Geen algemene (google) verhandelingen over lyme, svp, wel over deze specifieke vraag:-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu, heb je 100 punten:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha! merci!

Het beste antwoord

Een besmette teek is na verwijdering nog steeds besmettelijk. Allicht. De bacterie bevindt zich in het speeksel, speekselklieren en in haar maag.
Als je de verwijderde en besmette teek (dat laatste weet je in principe niet) plet, komt de maaginhoud naar buiten. Als die vervolgens in je bloedbaan terecht komt (open wond) wordt je alsnog besmet. Als de bacterie via een glas en mond in je maag terecht komt, is er geen kans op besmetting. Als een besmette teek dood is en al een tijdje in een koude omgeving heeft gelegen, is de kans groot dat de bacterie ook dood is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies wat ik weten wilde, bedankt!

Andere antwoorden (3)

De bacteriën zitten in het speeksel van de teek, het feit dat jouw huid in open aanraking is gekomen met dat speeksel maakt de kans op infectie. Mij lijkt de kans minimaal dat je besmet raakt als een teek je niet beet heeft met zijn kleine kaakjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kansen waarover we het hebben zijn zoiezo bijna 0. Maar als de teek wordt doodgetrapt, en het bloed in een wondje komt kan het wel doorgegeven worden.
De kans dat een druppel van het bloed van een teek op een glas komt en je drinkt het op is al heeeel klein, maar de kans dat je dan besmet wordt is nog kleiner, omdat in de maag z.g.a. alle bacteriën worden gedood. Ervan uitgaand dat dit ook voor deze specifieke bacterie geld, moet hij nog voordat de maag bereikt wordt in het bloed komen, door bijvoorbeeld een wondje.
Dus er is wel een kans, maar deze zal door z.g.a. elk weldenkend mens verwaarloosd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op het moment dat de bacterie alleen in het speeksel zit en niet in het bloed (wat raar is omdat bij het volzuigen van bloed ook voor een deel zijn eigen speeksel in het bloed vermengd wordt) worden de kansen nog kleiner, maar geldt hetzelfde nog steeds, alleen gaat het niet om een bloeddruppel maar op speeksel dat op wond of op een glas terecht komt!
Ik denk niet dat het mogelijk is via een wondje of een glas met de borrelia bacterie besmet te raken en lyme te krijgen, want de teek moet eerst een stof bij je injecteren waardoor je immuunsysteem te laat reageert.
Vervolgens moet de teek eerst jouw bloed opzuigen en dan terug geven aan je. Op dat moment kan pas de besmetting plaats vinden.

Toegevoegd na 35 minuten:
Met een spat lichaamsvocht van een teek is een dergelijke uitwisseling van immuunsysteemvertragende vloeistoffen niet mogelijk.
Met lichaamsvocht van een teek op een glas helemaal niet.