Weet je, als je bijv. zoals bij het zinken van de Titanic meegezogen wordt onder water, altijd instinctief boven te komen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik ben het eigenlijk wel eens met al jullie antwoorden, ik had alleen ged8 dat we in een dergelijk geval en ondanks desorientatie, we dmv ons evenwichtorgaan balans zouden kunnen vinden, mits we rustig blijven uiteraard. Daarbij ging ik er eigenlijk ook vanuit dat (normaal gesproken) naar het diepe zwemmen meer kracht kost dan naar boven zwemmen. Je zou meer weerstand voelen. Willen jullie hier ook eens met mij mee over nadenken? Thx!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

alleen als je de tijd hebt, niet in paniek raakt kan dat.

bij paniek slaan je hersenen op tilt. wat is boven en wat is onder. je hart gaat sneller slaan je verbruikt meer energie. voor die energie heb je zuurstof nodig die je niet uit het water kan halen.

als men schrikt ademt men vanzelf in waardoor je longen ook meteen vol water zitten. dit is ook de reden dat een kind dat zich makkelijk rechtop kan richten kan verdrinken in een klein laagje water.

daarbij komt bij de Titanic nog dat het water ijskoud was waardoor functies van je lichaam een voor een uitvallen.

al zou je dus alles mee hebben, dan nog heb je een groot probleem en is het binnen een paar minuten vrijwel afgelopen.

natuurlijke reacties en instinct weken dus in dergelijke gevallen vaker tegen je dan voor je, tenzij je er controle over hebt.

mocht het allemaal te laat zijn en zeebewoners knagen niet aan je komt men wel vanzelf een keer boven door de gasvorming in het stoffelijke overschot (tenzij je lichaam is verzwaard en/of met voorbedachte rade je buik en borstkas zijn opengesneden zodat de gasvorming kan ontsnappen)
....maar dit is vast niet wat je bedoeld ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je kan gedesoriënteerd raken waardoor je bijvoorbeeld juist naar beneden zwemt in plaats van naar boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet instinctief, puur op oriëntatie. Als jij onder water niet meer weet wat boven of onder is, en in de paniek niet op de luchtbellen kan letten (omhoog gaande) kan je maar zo de verkeerde kant opzwemmen.

Er zijn bij verdrinkingen mensen dood aangetroffen, die theoretisch makkelijk het oppervlakte weer hadden kunnen halen, maar in de blinde paniek richting de bodem zwommen.