Waarom komen fruitvliegjes wel op wijn af maar niet op bier?

Ik zat vanavond met een kennis op een terras en mijn glas wijn bleek zo aantrekkelijk voor vliegjes dat ik het met een viltje moest afdekken om te voorkomen dat er een ongewenste gast in verdronk. Die kennis, die bier dronk, had nergens last van. Vanwaar dit verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

ze komen echt wel op bier af hoor, en ook op koffiemelk.
(heb jaren in de horeca gewerkt)

ze hebben gewoon een duidelijke voorkeur. wijn is lekkerder dan bier, maar als dat er niet is dán maar het biertje (ze moeten toch wat hé die drankbakken) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje, meest logische antwoord. Ik had in de reactie al gezet dat ze naar mijn idee vooral op bier afkomen, maar die krengen hebben dus een voorkeur. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt Eucalipje, +. Het zijn echte zuipschuiten die gewoon genoegen nemen met wat er voorhanden is, net als dronkaards die desnoods spiritus tot zich nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cica
afslachten die krengen!! :) ik ga je tip hier ook gebruiken als er nu en dan een kleine invasie van die veel te snelle niet te meppen vliegjes op de geplukte bloemen van de kids komt. @zondag
stelletje zwaar verslaafden zijn het gewoon! :)
nog ff en ze gaan met kleine zakjes en lijm aan de haal die etters. @allemaal
bedankt voor de plusjes :)

Andere antwoorden (4)

Die van jouw is zoet een van hem bitter.

Toegevoegd na 40 seconden:
*en van hem bitter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb een thuis tap en in de tuit zitten weet ik niet hoeveel fruitvliegjes. Ze komen dus wel degelijk ook op bier af hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom moet je dus ook altijd na gebruik van de tap (als je die voorlopig weer dicht wil laten) altijd even met een glas kokend water de tuit reinigen van bierresten.
Gewoon de tuit zover mogelijk in het glas steken, het achtergebleven schuim wordt dan met het water losgeweekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk, goede tip van koosknip!!
Omdat het fruitvliegjes zijn. Wijn is van druiven, dus fruit. Bier is van hop. In wijn zitten stoffen die fruitvliegjes aantrekkelijker vinden dan de stoffen die er in bier zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een café worden de fruitvliegjes (drosophila melanogaster) dan ook BIERvliegjes genoemd, op een vers getapt pilsje komen ze niet af, maar op de ingedroogde schuimranden van lege glazen komen ze maar al te graag af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat opgedroogd bier zoeter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik lust gelukkig geen bier, maar denk dat mening persoon wel voor even wil ruilen met het vliegje.....
een groot bad gevuld met bier, dat is toch geweldig?!
Fruitvliegjes komen op (bij voorkeur rottend) fruit af. Wijn bestaat uit druiven (dus oorspronkelijk) fruit. Dat lijkt me de verklaring.