Wat is dit voor insect?

Ik heb hem al een paar keer gezien op mijn balkon, in Amsterdam.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het lijf is ong. 3 a 4 cm lang

Toegevoegd na 17 minuten:
Een sprinkhaan? Als ik die opzoek in Google, vind ik dit beest er eerlijk gezegd niet zo op lijken.......

Toegevoegd na 30 minuten:
Op http://fotoprintjes.punt.nl/index.php?r=1&id=401476&tbl_archief=0 staan nog wat foto's van (volgens mij) hetzelfde beest. Ook daar de waarneming dat hij zo lang stil zit. Bij mij zit hij ook al urenlang bewegingloos op het raam. Ik ben geen specialist, maar ik vind het niet sprinkhaan-achtig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (6)

een sprinkhaan

Toegevoegd na 1 uur:
om precies te zijn een nymf(jong dier ) zie de volgende link
http://gallery.zoom.nl/foto/889175/jonge-sabelsprinkhaan.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat dacht ik ook al. Ik was al verbaasd, want ik dacht: dat is toch gewoon een sprinkhaan... Maar ja, ik kan me voorstellen als je in de stad woont dat je zo'n beest misschien nog nooit gezien hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch is het een sprinkhaan deze komen in verschillende kleuren voor waaronde felgroen ,de poten staan een beetje naar achter maar de achterste poten zijn duidelijk springpoten
Bidsprinkhanen (Mantodea) zijn een orde van insecten die wereldwijd voorkomen maar voornamelijk leven in tropische streken.Alle soorten zijn langwerpig van vorm en hebben een kenmerkende opgerichte lichaamsbouw en voorpoten die geëvolueerd zijn tot goed ontwikkelde, krachtige vangpoten. In vergelijking met andere insecten zijn bidsprinkhanen relatief groot maar door de vaak goede camouflage vallen ze nauwelijks op. Bidsprinkhanen zijn zonder uitzondering carnivoor en staan bekend als vraatzuchtig en kannibalistisch. Ze grijpen alles wat ze fysiek aankunnen, de voornaamste vijanden zijn hagedissen en vogels.
Bidsprinkhanen worden vertegenwoordigd door ongeveer 2300 verschillende soorten waarmee ze een relatief kleine orde van insecten zijn . In tegenstelling tot de meeste insecten is het tevens een vrij uniforme groep. Alle soorten zijn langwerpig van vorm en hebben een kenmerkende opgerichte lichaamsbouw en voorpoten die geëvolueerd zijn tot goed ontwikkelde, krachtige vangpoten. In vergelijking met andere insecten zijn bidsprinkhanen relatief groot maar door de vaak goede camouflage vallen ze nauwelijks op. Bidsprinkhanen zijn zonder uitzondering carnivoor en staan bekend als vraatzuchtig en kannibalistisch. Ze grijpen alles wat ze fysiek aankunnen, de voornaamste vijanden zijn hagedissen en vogels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Dit is geen antwoord, maar een aanvulling, hoop dat het mag, anders kan ik plaatje laten zien)
Dit is zijn dikke boertje die ik in Portugal fotografeerde.
Bidsprinkhaan? Kan het nauwelijks geloven.
Wat het wel is weet ik nog steeds niet.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Het is de gewone sabelsprinkhaan, het beestje kan in ons land aan het eind van de zomer, begin herfst ongeveer een vinger lang worden.
Het vrouwtje heeft een lange legbuis die op een sabel lijkt.
De schutkleur is geweldig, zelfs als je vlak voor hem staat kan je hem niet zien, teminste als hij tussen het groen zit.
Zit hij niet tussen het groen , dan weet hij het niet en denkt door stil te zitten niet op te vallen.Zit hij op een raam dan merkt hij wel dat hij niet goed zit, maar denkt alleen aan stilzitten.
Deze soort is algemeen, maar je ziet hem nooit, je kan hem wel horen, tegen de avond tot aan donker maakt hij een helder snerpend geluid, dat erg doordringend is, alleen horen ouderen hem meestal niet meer,voor hun is de toon is te hoog.

Toegevoegd na 6 minuten:
Heb nog een foto gevonden van 10 dagen geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, interessant om te weten, want ik ben er de laatste paar dagen ook al een paar keer mee in aanraking gekomen.
Is het een sabelsprinkhaan als deze. Let op de pootjes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tja, nou zie ik dat onze natuurkenner me weer voor is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij noemen hem een kameel vande profeet in het turks. In ieder geval is het geen sprinkhaan.